Re: Obrobka zdjec

Autor: R.Zylla, Lodz-Baluty (zylla_at_ck-sg.p.lodz.pl)
Data: Mon 10 Nov 1997 - 16:17:24 MET

At 12:16 11-10-97 +0100, you wrote:

>Ha, a może latanie z nadświetlną też było możliwe, zanim
>chłopcy-filmowcy na to wpadli?

  Nie mowilem o filmach s-f ale o np. filmach akcji
  np. ostatnio pokazywane F/X series
  Tutaj nieprawdopodienstwa scenariusza musza byc
  podparte technicznymi mozliwosciami wykonania.
  Oczywiscie taka sytuacja jak opisal ten, ktory
  rozpoczal watek jest niemozliwa ze wzgledu
  na szybkosc PeCetow i to ze te programy sa
  praktycznie poza zasiegiem naszych mozliwosci
  finansowych (nie mowiac o tym, ze na peceta
  nie byly pierwotnie pisane)

>Uściślijmy... To jest możliwe tylko wtedy, gdy wada jest transformacją z
>grubsza przynajmniej różnowartościową, t.j. różnym pixelom na obrazie
>przetransformowanym przypisuje różne pixele z oryginału i odwrotnie.

  Nie, to nie jest w 100% prawda. Na moje chlopskie oko to
  w uproszczeniu twoja transformacja moze sie sprowadzic
  do funkcji, ktora zamienia miejscami kawalki obrazu.
  Program uzywajacy funkcji odwrotnej moze zlozyc takiego
  puzzla spowrotem.
  Wady teleskopu Huuble'a byly po prostu nieostroscia spowodowana
  krzywym wyszlifowaniem zwierciadla w firmie Perkin Elmer
 (program sterujacy szlifierka mial blad)
  Mozna te wade porownac do astygmatyzmu oka ludzkiego.
  Po zastosowaniu programow komputerowych mozna bylo zwiekszyc
  rozdzielczosc (a wiec moc powiekszyc i widziec wiecej szczegolow).
  I tu ciekawe spostrzezenie: to co komputer spieprzyl to inny
  komputer musial naprawic.
  Rozmycie obrazu takie jak obserwuje krotkowidz czy astygmatyk
  jest mozliwe do wyostrzenia ale pod warunkiem, ze program ma
  do dyspozycji wiele klatek tego samego obrazu.
  Na podobnej zasadzie uzupelniania informacji opiera sie oko/mozg
  czlowieka. Rzeczywista rozdzielczosc oka jest mniejsza niz
  nasza ostrosc wzroku. Ale mozg odbierajac kolejne obrazy
  pochodzace z kolejnych klatek uchwyconych okiem, ktore sie
  o drobny ulamek stopnia przesunelo wzgledem obrazu otoczenia
  moze sobie dointerpolowac dodatkowe szczegoly rzeczywistosci.