Re: Serwer news - pomocy!

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Sun 19 Oct 1997 - 22:54:19 MET DST

On Sun, 19 Oct 1997 10:02:02 GMT, pitbol_at_polbox.com (Piotr Komorowski)
wrote:

>Probowalem, tez nie chce ze mna gadac. To chyba jednak wina serwera
>telepsa, przez ktory sie lacze - zwraca zly DNS. Patrzylem w postach i
>i wszyscy maja prawidlowe adresy
>np.:NNTP-Posting-Host:ppp213.gdansk.tpnet.pl, a u mnie zawsze jest
>Czy ktos umie przetlumaczyc te cyferki na normalny adres?

Alez to wlasnie jest normalny adres! Normalnym adresem jest wlasnie
adres IP, na jego podstawie odbywa sie transport pakietow. Adresy
domenowe sa niejako wtorne - powstaly glownie dlatego, ze latwiej je
spamietac. A poniewaz niosa ze soba troche wiecej syntetycznej
informacji o nadawcy, sa wykorzystywawne rowniez do okreslania
uprawnien do niektorych uslug - jak adres konczy sie na ...tpsa.pl, to
polaczenie pochodzi od telepsa, a zeby to okreslic na podstawie IP
musielibysmy miec liste wszystkich przydzielonych telepsowi adresow...

A generalnie - nie tlumacza sie! Maszyna ma prawo nie miec adresu
domenowego. Ma prawo przedstawiac sie tylko IP. Tyle ze skutki jak w
twoim przypadku - na ogol nazw nie miewaja maszyny swiadczace uslugi
transportowe w sieci i kontaktujace sie bezposrednio tylko ze
skonczona liczba innych maszyn. A proces tlumaczenia moze co najwyzej
polegac na zapuszczeniu traceroute na podane IP, ale jesli rev DNS
jest skopany, to i tak nazwy nam nie odda - dokladnie tak jak to
zrobil z twoimi postingami. Mozna jeszcze przejzec mozolnie pliki
konfiguracyjne DNS maszyny swiadczacej uslugi DNS dla tego IP, tyle ze
u telepsa nie lezy to na wierzchu (i slusznie). To tylko w malych
firmach, gdzie admin ma jakie - takie zaufanie do userow mozna sobie
te pliki poogladac.
Ostatecznie znajac strukture adresu portow dostepowych telepsa mozna
generowac mozolnie kolejne prawdopodobne adresy, pingowac je i
sprawdzac czy cos odpowie... typowe dzialanie hackerskie. Szkoda
zachodu, lepiej z udac sie z dostatecznie szeroko rozwartym pyskiem do
telepsa i wytlumaczyc ichnim specom, co sie o nich mysli i do jakiej
pracy faktycznie sie nadaja! Ich telepsi obowiazek skonfigurowac
poprawnie DNS w te i nazad i nijakiej laski nie robia!

Darek