Re: GUS - Prosze o pomoc

Autor: Paweł R. Nadolski (xyzYogurt_at_pitow.wroc.plxyz)
Data: Sat 18 Oct 1997 - 10:12:59 MET DST

Popowski Radosław <mrradek_at_polbox.com> wrote in article
<01bcdb18$59a1b840$9cafccc2_at_default>...
> Odkupilem od kolegi Gravisa ULTRASOUND i mam problem.
> Windows 95 nie rozpoznaje jej bo karta ta nie jest PnP,

Bardzo dobrze, że nie jest PnP - przynajmniej wiesz co, gdzie i
dlaczego ~;-) Choć, prawdę mówiąc, PnP w GUS PnP jest bardzo fajnie
rozwiązane - można dowolnie przeprogramować kartę i przydzielić jej
takie zasoby, jakie są akurat potrzebne...

> a sterowniki ktore otrzymalem sa pod DOS i Windows 3.11

Oczywiście http://www.gravis.com/ i dalej trzeba się trochę
porozglądać. Ale ich serwer jest czasami (przynajmniej w dzień)
koszmarnie wolny, dlatego lepszym miejscem będą polskie mirrory, np.
na PWr:

ftp://www.pwr.wroc.pl/pub/ultrasound/

Znajdziesz tam praktycznie wszystko co jest potrzebne dla tej karty
(np. 40MB zzipowanych patchy). Drivery i podstawowe narzędzia:

ftp://www.pwr.wroc.pl/pub/ultrasound/gravis/util/

Tam są interesujące Ciebie pliki. "Oficjalna" wersja driverów ma
numerek 1.1

ftp://www.pwr.wroc.pl/pub/ultrasound/gravis/util/gf195v11.zip

Ale możesz śmiało zassać i zainstalować 1.2Beta. Korzystam właśnie z
tej wersji bez problemów.

ftp://www.pwr.wroc.pl/pub/ultrasound/gravis/util/gf195b12.exe

Oba pliki ok. 700kB
Pamiętaj, że GUS wymaga specyficznej instalacji. Najpierw instalujesz
odpowiednie pliki w "czystym" DOSie korzystając z posiadanych plików
dla DOS i Win3.11 (możliwe, że zestaw instalacyjny na PWr jest
nowszy). Program instalacyjny umożliwi Ci prawidłowe skonfigurowanie
karty (przydzielenie przerwań - mogą być takie same i kanałow DMA -
muszą być różne). Na niektórych płytach instalator może nie wykrywać
wolnych kanałów DMA, ale nie należy się tym specjalnie przejmować. W
końcowej części setupu na pytanie o instalację sterowników dla
Win3.1x odpowiadasz nie. Po reboocie sprawdź (nadal w "czystym"
DOSie), czy karta gra - wykorzystaj do tego mididemo.bat. Jeśli
wszystko jest OK, możesz przystąpić do instalacji sterowników dla
Win95.
Wszystko pójdzie OK, jeżeli będziesz _dokładnie_ stosował się do
wyświetlanych wskazówek.

Niektóre BIOSy (np. AMI na płytach Intela) mogą mieć problemy z
rezerwacją adresów w notacji 10- oraz 16bitowej i będą zgłaszać
Static Device Error - wystarczy zablokować dla GUSa jego zasoby w
Device Manager i upierdliwy komunikat zniknie.

Jeżeli masz kartę z 512kB RAM, to warto dokupić drugie pół mega.

O DirectX już Ci napisali. Faktycznie, z plikami dxsound z wersji 2
lub 5 właściwie nie ma problemów (testowałem w TvX). DX2 jest już
trudny do znalezienia, ale oba pliki są dostępne tu:

http://pitows01.pitow.wroc.pl/home/yss/tio/binaria/dsound2.arj

Kilka tipów dla GUS w Win95 znajdziesz na TiO.

Przy odrobinie cierpliwości GUS to bardzo dobra karta, nawet w
starszej wersji...

Pozdrawiam

--
Yogurt                    mailto:Yogurt_at_pitow.wroc.pl
TiO-357 : http://pitows01.pitow.wroc.pl/home/yss/tio/