Re: Ultra DMA/33

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Wed 17 Sep 1997 - 21:17:12 MET DST

>UDMA ma znaczenie przy transferze bezpo rednio z bufora dysku
>(bardzo rzadka sytuacja) lub przy jednoczesnym transferze
>z dwóch dysków (krótsze zawieszenia ta my przez ka dy z
>dysków). Najwi ksz zalet UDMA jest brak obci enia
>procesora, ale BusMaster to za atwia w PIO.

No troche szybszy transfer jednak daje, aczkolwiek faktycznie roznice sa
w granicach bledu pomiaru, albo w kazdym razie niewielkie. Co by jednak
nie mowic, przyjemnie miec 2x szybszy transfer do tych marnych nawet
256kB cache dysku ;> Ot nawet dla samej poprawy samopoczucia (btw. na
razie nie planuja zmiany plyty na inna niz stary, sprawdzony i nie
obslugujacy UDMA HX).

Jesli chodzi o busmaster, to w trybach PIO procesor i tak musi byc zajety
transmisja (bo to on ja kontroluje, nie sterownik DMA), wiec zaladowanie
driverow dowolnych nie powinno specjalnie zmienic sytuacji. Mysle, ze
raczej chodzilo Ci o to, ze driverki BusMaster w nowych dyskach zamiast
stosownego PIO przelaczaja dysk w tryb DMA (zwykle MW-2) co istotnie
powoduje zmniejszenie obciazenia CPU oraz zwykle wzrost predkosci
transmisji.

>BTW robi em testy u ytkowe ró nicy mi dzy PIO3 i PIO4.
>Zmierzy em czas adowania systemu (NT4) od zera po restarcie

Sa sytuacje, gdy roznica ta jest wieksza. Najlepiej wychodzilo mi to przy
wylaczonym cache programowym gdy zapuszczalem reindexowanie bazy danych w
BBSie - roznica w czasie pracy programu dochodzila z zegarkiem w reku do
15%. Podejrzewam, ze w UDMA byloby jeszcze lepiej (program bardzo
intensywnie korzysta z ogromnej ilosci krotkich pliczkow, odwolujac sie
do nich nieprzyzwoicie czesto; wrzucenie byle smartdriva poprawia czas
pracy tak pi razy oko dwudziestokrotnie... wrzucenie szybkiego kontrolera
dyski i porzadnej cacheowarki (hyperdisk) powoduje 30-40x przyspieszenie
;> ). Nie chcialbym sie jednak klocic (jak sie pisze 'klucic' ? nie mam
pod reka slownika) o sytuacje szczegolne, pozostanmy wiec przy
stwierdzeniu, ze PIO3 jest dla obecnych dyskow w zasadzie wystarczajace,
a wszystko powyzej to gadzet czasem w widoczny sposob przyspieszajacy
prace, zwykle jednak dajacy tylko bardzo nieznaczne przyspieszenie :)

pozdrawiam,
karpio