Re: Jaki monitor kupic?

Autor: Marek Jedlinski (eristic_at_gryzmak.lodz.pdi.net)
Data: Wed 10 Sep 1997 - 01:01:34 MET DST

"Marcin Steciak" <steciako_at_polbox.com> wrote:

>Mam zamiar kupic jakis monitor 15", zrobilem male rozeznanie rynku i
>stwierdzilem
>ze najbardziej podobaja mi sie modele:
>
>CTX 1569s (the best?)
>ADI E40

tych nie znam

>Goldstar 56i
nie mam zaufania do firmy, ale co kto lubi...

>Daewoo (nie znam symbolu)
Ja tez nie, ale znam 15" monitor Daewoo, co prawda chyba nieco wczesniejszy
model. Jest bardzo porzadny i pewnie bym taki kupil gdyby nie...

>Philips 105B (z glosnikami i troche drogi)

O, ten wlasnie. (Patrz nizej)

>Co powiecie o tych monitorkach, a moze znacie inne lepsze w podobnej cenie.
>
>PS: Nie chce monitora z glosniczkami, bo mam juz zakupiony zestaw
>wspanialych:-))
>glosnikow na biurko!

Tydzien temu kupilem Philipsa 105A (nowszy troszke od 105B) i uwielbiam go.
Fakt, ze troche drozszy od konkurencji (chyba tylko Sony sa jeszcze
drozsze, no i rzecz jasna NEC) ale postanowilem na monitorze akurat nie
oszczedzac. Obraz - zyletka. (Lepszy niz Daewoo, roznica jest pewnie
niewielka ale odczuwalna nawet bez uporczywego wpatrywania sie.)
Rozciagniesz go na *caly* ekran, od krawedzi do krawedzi. APM - to moze
standard, ale na wszelki wypadek: pobor mocy 15 W w trybie "suspend",
ponizej 1W w trybie "stand-by". Duzy plus w porownaniu z innymi cyfrowymi
monitorami 15", jakie widzialem (Daewoo, Highscreen) to bardzo szybkie i
poprawne przelaczanie miedzy trybem graficznym i tekstowym - np. Daewoo
zuzywa na to znacznie wiecej czasu, nieprzyjemnie "strzela" kineskopem i
*czasem* trzeba recznie dostroic obraz [1]. W Philipsie nie trzeba - co
najwyzej za pierwszym razem, potem juz pamieta. Odswiezanie pionowe do 120
Hz. Bardzo dobrze rozwiazana regulacja temperatury kolorow (co prawda tylko
jeden dostepny preset - oprocz dwoch fabrycznych - mimo ze instrukcja mowi
o trzech) Dwa lata gwarancji.

O wadach nie napisze, bo nie znalazlem jak dotad niczego, do czego warto by
sie przyczepic. Dla niektorych wada moze byc fakt, ze wszystkie parametry
obrazu oprocz jaskrawosci i kontrastu sa sterowane programowo - ale to
kwestia gustu. Programik pod windoze jest calkiem OK (wygodny obraz
kontrolny, regulacja wszelkich znieksztalcen geometrycznych); pod DOS lekko
prymitywny. Z monitorem dostarczana jest wersja 1.14, ale na
www.philipsmonitors.com jest dostepna wersja 2.0 i plik .inf do win95.

Co do glosniczkow - no, *to* jest wada, bo sa przecietnej jakosci (bardzo
plaski, "pudelkowy" dzwiek, zapominj o niskich czestotliwosciach), a tak
sie sklada, ze ja tez juz wczesniej mialem calkiem dobre na biurko i nie
zamierzam z nich rezygnowac. PODOBNO - bo na oczy nie widzialem - byly
wersje tego samego modelu bez glosnikow - i, takze podobno, juz ich nie ma.
Mozesz sie upewnic u dystrybutora. Mnie sie wydaje, ze poniewaz monitor
jest doskonaly, a glosniki srednie, to ich udzial w cenie calosci jest
marginalny, wiec chyba sie nie przeplaca. Kratka w obudowie jest na tyle
estetycznie wykonana, ze mozna jej nie zauwazac...

Kup Philipsa :)

marek

[1] Uzywalem tego Daewoo przez kilka tygodni, ale to byl model sprzed okolo
roku, wiec nowsze moga byc pod tym wzgledem doskonalsze.

--
Marek Jedliński  UŁ, Instytut Anglistyki, tel/fax (42) 366337
eristic_at_gryzmak.lodz.pdi.net | http://www.lodz.pdi.net/~eristic/