Re: Jak to jest z PIO4 ?

Autor: Paweł Tadejko (ptad_at_box.zetobi.com.pl)
Data: Fri 05 Sep 1997 - 11:29:00 MET DST

R.Zylla, wrote:
>Witam, bedzie dlugo

Moze po kolei:

>Pytanie 1: Czy wlaczenie trybu PIO powoduje, ze twardy dysk ma jakas
> specyficzna geometrie ?

Geometrie nie, tylko rozny transfer.

>Pytanie 2: Czy jesli dysk pracuje w trybie PIO to musi miec na tasmie
> jakies towarzystwo ?

Nie, Sprawdzone osobiscie.

>Pytanie 3: Czy istnienie na tasmie towarzystwa CDROMu (chyba zawsze
> jest to 16 bitowe urzadzenie) nie powoduje pogorszenia
> (np. w Windows 3.1) szybkosci pracy twardego dysku ?

Wlasnie, CD-ROM w zaleznosci od modelu i szybkosci bedzie prawdopodobnie
zawsze spowalnial prace dysku sztywnego (szybkiego).

Np. Jezeli dysk pracuje w PIO Mode 4, a CD-ROM np. w PIO Mode 2, to
dysk jako, ze jest na tej samej tasmie musi zsynchronizowac sie z CD-ROM'em
i zwolnic do PIO 2. Wiekszosc CD-ROM'ow ponizej 16X moze pracowac max. w PIO 2.

np. Mam Toshibe 16X 6002B i pracuje ona w PIO 3,
ale np. Toshiba 24X (ATAPI) pracuje juz w PIO 4 (ale i tak bym podlaczal na
osobnej tasmie).

>Pytanie: Czy praca w PIO wymaga krotkiego kabla miedzy kontrolerem
> i twardym dyskiem ?
> Czy ZA dyskiem na odcinku do CDROMu tez kabel powinien byc
> jak najkrotszy ?

Teoretycznie jezeli urzadzenie: np. Dysk pracuje w PIO 4 to tasma nie powinna
przekraczac 30 cm dlugosci. Chociaz standardowe tasmy maja chyba troche wiecej.
I u mnie dwa dyski pracuja w PIO 4 na 40 cm.

>Pytanie: Czy jest jakis sensowny test sprawnosci (nie szybkosci
> tylko niezawodnosci transferu) dyskow z trybem PIO ?

Jezeli w BIOS'IE ustawi sie na stale (nie AUTO) np. PIO 4 i komputer
pracuje poprawnie, to znaczy, ze chyba wszystko jest OK.
Chociaz nie wiem jak to jest do konca, jesli dysk ma nizsze PIO to
prawdopodobnie BIOS sam redukuje to ustawienie.

Pawel