Re: Modem do lini ISDN - pytanko

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Tue 02 Sep 1997 - 20:50:53 MET DST

>64kbps lub 128kbps jesli uzyjesz 2 kanaly ...

Z informacji ktore posiadam:

ISDN udostepnia dwa kanaly po 64kbit (+ ew. kompresja) + kanal sterujacy
16kbit. W przypadku transmisji modemowej wykorzystuje sie jeden lub dwa
kanaly (w przypadku wykorzystania obu kanalow faktycznie przepustowosc
jest troche nizsza niz 128kbit bo urzadzonka musza strumien danych
podzielic na dwa kanaly co powoduje nieduze straty predkosci). Typowy
modem ISDN to 115200 RS i 64000 (56000) po kablu + kompresja. Dobre
modemy maja wieksze predkosci RS (230, 460kbit) i 2x 64kbit + kompresja.
Do kompresowania mozna uzywac standardowego V42BIS no i ew. kompresji w
samym PPP.

W Polsce stosuje sie dwa rozne rozwiazania ISDN. Tzw. EuroISDN,
polegajace na tym, ze telepsa stawia wlasne urzadzenia i dostajesz
fizycznie kabelek na ktorym jest 2x64kbit+16kbit/analog telefon. W tym
przypadku TPSA zdziera sporo za instalacje bo na dobra sprawde na dwoch
stronach druta stoja modemy ISDN po kilkanascie baniek kazdy. Drugie
rozwiazanie (chyba tak jest np. w Bydgoszczy) to pozostawienie
wszystkiego uzytkownikowi czyli TPSA daje numerek i kabel, o reszte my
sie martwimy. Jest to o tyle dobre ze mozna wybrac typ modemu i ew. nieco
zredukowac koszty ew. wywalic w niektorych przypadkach pudeleczko po
stronie abonenta.

Z modemow ISDN ciekawe wydaja sie Courierki USR I-Modem, ktore nie dosc ze
sa ISDN, maja 230kBit RS (w veracompie mowia, ze nie udalo im sie uzyskac
najwiekszej predkosci RS... nie potwierdzona informacja), to potrafia
dzialac na takiej linii isdn jako zwykly modem oraz tzw. x2 host czyli
modem-dostawca x2 (mozna sie do niego dodzwaniac zwyklym modemem @56k).

W ogole ISDN to ciekawa rzecz i podejrzewam ze wczesniej czy pozniej
bedziemy musieli przejsc na systemy telefonii cyfrowej, zwlaszcza ze
jakos i ilosc oferowanych uslug jest zdecydowanie interesujaca, zas
koszty przy masowce chyba nawet nizsze niz klasycznego telefonu.
Nowoczesne centrale moga JUZ posiadac osprzet niezbedny do sprzedazy ISDN
koncowym klientom, czyli w wielu przypadkach TPSA nie musi dodatkowo
inwestowac. Jedyny problem to tak naprawde nieduza przepustowosc, ktora
nie zadowolilaby mnie do normalnej pracy, nie mowiac o powazniejszych
firmach czy innych odbiorcach instytucjonalnych...

karpio