Re: Jaka plyta do Pentium 200MMX

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Fri 15 Aug 1997 - 16:12:53 MET DST

>/> I o ile sie da, to zoverclockowac (alew fajne slowo, nie? ;-) )
>/> Myslalem o Asus P55T2P4 rev.3.0
>/> Jakie ona ma szybkosci szyny (75, 83 ???) i jakie ratio dla procesora
>/> (3.0, 4.0 ???).

Predkosci szyny do 83MHz, ratio: BF0-1 czyli do x3 dla zwyklych P54C i
x3.5 dla P-MMX (P-MMX interpretuje mnoznik x1.5 jako x3.5). T2P4 nie ma
(i nie bedzie miala) BF2, ktorego zreszta w tej chwili zadna plyta
jeszcze nie posiada i zaden procek nie supportuje. Podejrzewam, ze jednak
Socket7 umrze zanim sie to okaze potrzebne. P166MMX mozna bezpiecznie w
100% puszczac 83MHz x2, w 100% wlasciwie daja sie podkrecac @208MHz (83
x2.5). P200MMX na "dzien dobry" mozna potraktowac 83 x2.5, w wiekszosci
przypadkow takze pojdzie @75 x3, zas niektore egzemplarze 83 x3 (Piotrek
Sobczak znalazl jakas cyferke na procesorze od ktorej to zalezy i mozna
poznac czy pojdzie czy nie :> ). 233 oczywiscie nalezy ustawic 83 x3 :>
Poza tym trzeba testowac, bo to zalezy od egzemplarza. Generalnie zawsze
lepiej jest puscic wiecej na zewnatrz niz w srodku procesora. Testy w
duzej czesci beda pokazywaly ze wolniej, ale komputer dostaje dzikiego
blasku i tak naprawde chodzi szybciej przy 83MHz external.

Ach... PentiumMMX mozna spokojnie zasilac 2.9/3.6 V co nie powoduje
uszkodzenia proca i jakiegos nadzwyczajnego nagrzewania sie, a znacznie
ulatwia podkrecanie. Jak dotad nie odwazylem sie ustawic MMXa @3.2V...
Jakby troche za blisko 3.3V przy ktorem zdaniem Intela procesor po paru
tygodniach dzialac przestaje...

Porzadne EDO bez problemow pracuja jak sie ustawi 60ns w BIOS przy 83MHz.
Niektore SIMMy mozna taktowac nawet nieco szybciej. Nie stwierdzilem
specjalnie problemow od strony pamieci. Natomiast czesc twardzielkow nie
chce biegac w PIO4 przy 83MHz (connerowe Seagaty tu przoduja), zas dla
pozostalych nalezy zdrowo poskracac tasiemki i uwazac by nie byly
powyginane, poplatane i poksrecane (w MW-DMA2 przy 83MHz mozna wrzucac
~20MB/s do cache dysq...).

Ach.. Przy 66 i powyzej MHz w plytach rev 3.0 nie chodzi MultiuserDOS
jesli kostka TAG cahce jest 15ns :> Poza tym z ciekawych rzeczy:
najlepiej pracowaly plyty w cachem Galvantech 7ns i Winbond 6ns. Warto
zwrocic uwage na Flash Intela na niektorych plytach i nieco trwalsza
kostke z zegarem ST (Thompson) zamiast Dallasa :> Oczywiscie 3.1 ze
wzgledu na zmiany generatora czestotliwosci nie da sie uzyskac w
wiekszosci przypadkow 61.5 oraz 68MHz :( Polecam tez zwrocic uwage na
SIMMy - w nowszych plytach sa czasem obrzydliwe plastikowe i bardzo
niewygodne gniazdka. Byly tez roznice w ukladach I/O miedzy
poszczegolnymi egzemplarzami i kilka podobnych. Niemniej przebierajac 20-
30 plytek z roznych dostaw mozna sobie wybrac te jedyna (tak naprawde
normalny uzytkownik i 99% nienormlanych nigdy nie ma szans dostrzec
roznicy) :>

Poza tym juz wlasciwie nie ma plyt 3.0 w sprzedazy. Obecnie spotyka sie
juz tylko plyty 3.1 w dodatku z 512kB external cache i poprawionym
regulatorkiem napiecia dla K6 (napiecie 3.2V). Poza tym T2P4 to naprawde
najlepsza plyta pentiumowa jaka kiedykolwiek widzialem... Moze za jakis
czas TX97 dorosnie do takiego poziomu, jednak jeszcze troche ze zmiana
poczekam (brak driverow BM do PIIX4 pod DOS/W311/Linux, wiekszosc plyt
nie chodzi z 83MHz external, poza tym u licha mam ponad 64MB RAM a TX
cacheuje tylko pierwsze 64...).

karpio

Btw. 16MB 6ns SDRAM mozna juz kupic z VAT za 320-350zl...