Re: TX czy 440FX

Autor: Maciej W. Rozycki (macro_at_macro.ds2.pg.gda.pl)
Data: Wed 30 Jul 1997 - 22:53:01 MET DST

On 30 Jul 1997, Jaroslaw Lis wrote:

> Maciej W. Rozycki <macro_at_macro.ds2.pg.gda.pl> wrote:
> : Jesli chodzi o ECC, to uwazam osobiscie, ze w powaznych zastosowaniach
> : (zwykle serwerowych), to warto jest z tego korzystac. Niestety, takie np.
> : promieniowanie kosmiczne, powoduje co najmniej jedno przeklamanie w
> : pamieci w ciagu kilku miesiecy, co dla maszyn z "uptime" rzedu roku czy
> : wiecej nie jest bez znaczenia.
>
> Na ziemi tez czy tylko na orbicie? :-)

 Dokladnie na poziomie morza. Na wysokosci 1000 m.n.p.m. jest znacznie
gorzej. Byla na ten temat niedawno dyskusja na 'linux-kernel' --
ubolewano m.in. nad tandetnoscia wielu konstrukcji opartych na Intelu, ze
nie obsluguja ECC.

 Wyniki z badan na orbicie jak dotad nie zostaly ujawnione. ;-)

> Powazniej - oprocz jednej plyty glownej, zbyt szybkich ustawien pamieci
> i paru uszkodzonych Simmow, to ja sobie nie przypominam jakiegokolwiek
> bledu parzystosci przez ladnych pare lat, czyli jednak dane w pamieci
> sie nie przeklamuja, nawet co pare miesiecy. I to chyba nie tylko
> moja opinia, skoro przestano sie od dawna bawic w parzystosc :-)

 Kto przestal, ten przestal. Poza tym parzystosc nie ma sensu -- jedynie
ECC.

 Z drugiej strony w PC obsluga parzystosci byla zawsze kulawa -- NMI
dawalo sie bez problemu zablokowac na porcie 70h i to bez mozliwosci
odczytu stanu blokady. Dochodzi jeszcze dlubanina w porcie 61h. Mysle,
ze niejeden BIOS nie obslugiwal tego poprawnie, a jezeli obslugiwal, to
np. czy oprogramowanie systemowe tego nie wylaczalo.

 A jednak taki np. Intel zdecydowal, ze obsluga bledow systemowych (w
szczegolnosci parzystosci i ECC) ma znaczenie i rozwijal ja stopniowo do
tego stopnia, ze taki Pentium Pro potrafi sam generowac statystyki zdarzen
systemowych, wlaczajac w to bledy na magistralach (tzw. MCA -- Machine
Check Architecture).

> Oczywiscie jak sie ma bank, i jeden przeklamany bit potrafi 0$
> zamienic 2mld, to ECC ma spory sens.

 Wiesz, przy niewielkim koszcie, jaki ponosi sie z powodu stosowania ECC,
nie warto ryzykowac, ze za pol roku trzeba bedzie zweryfikowac jakas baze
danych, bo sie bledy namnozyly. Wtedy ten koszt nie bedzie juz taki
nikly.

> : Sam zreszta znalazlem w logu jednego z
> : serwerow, ktorymi administruje, raport o uzyciu ECC do poprawienia bledu
> : pamieci. Jakby trafilo w takie np. 'libc' to mogloby byc niewesolo... ;-)
>
> Moze to tak jak z macierzami dyskowymi? Kto je ma ten dyski wymienia czesto.
> Chyba specjalnie takie rupiecie tam wsadzaja zeby przekonac
> klienta ze pieniedzy nie wydal nadaremno...

 Nie wiem jak jest z macierzami, ale nie slyszalem, aby np. ktoras z plyt
stosowanych w AlphaServerach obslugiwala pamiec bez parzystosci (a taka
maszyne mialem na mysli w poprzedniej przesylce).

 A parzystosc to nawet serwery terminali obsluguja.

--
+  Maciej W. Rozycki, Technical University of Gdansk, Poland   +
+        e-mail: macro_at_ds2.pg.gda.pl, PGP key available        +