Re: CHIP a Urzad Skarbowy (i inni)

Autor: Wojciech Milc (wmilc_at_poczta.com)
Data: Wed 25 Jun 1997 - 09:40:50 MET DST

W dniu 25 Jun 1997 00:38:51 +0200, Krzysztof Halasa
<khc_at_intrepid.pm.waw.pl> napisal / napisala:

>???
>
>Kto by pomyslal, ze jestem taki wazny... Bo jedna z tych instytucji
>mam w mieszkaniu, i pewnie od nowego roku bede mial druga :(((
Dokładnie. A koledze wyżej się pomieszało... każdy tzw. Vatowiec
jest jednocześnie podatnikiem i płatnikiem VAT. Podatnikiem jest ten,
kto poprzez obliczenie: podatek należny od sprzedaży minus podatek
naliczony przy zakupie - staje się (a własciwie jego obrót) podmiotem
opodatkowania podatkiem od wart. dodanej. W 99,9% on ten podatek
wpłaca (jest płatnikiem).
Wyjątkowa sytuacja dotyczy instytucji, które nie prowadzą obrotu
tow./usł., a mimo to są płatnikami VAT: Np. w przypadku importu
towarów, niezależnie od tego czy podmiot krajowy jest czy nie jest
"vatowcem", urząd celny obciąża kwotę (wartość towaru+cło+akcyza)
podatkiem VAT, i odprowadza go do budżetu (oczywiście najpierw
pobierając go od podmiotu krajowego. Zatem jest płatnikiem nie będąc
podatnikem i nie prowadząc obrotu tow./usł.

Emil