Re: CHIP a Urzad Skarbowy (i inni)

Autor: Jacek Piskozub (piskozub_at_iopan.gda.pl)
Data: Sat 21 Jun 1997 - 16:43:39 MET DST

Romuald Zylla, T.Uni. of Lodz, PL wrote:

> Jezeli np
> zaplacie VAT
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^

> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>
> Panowie, poniewaz ja nie rozumiem kto tu kogo okrada to zrobcie
> dla mnie i podobnych do mnie kretynow krotki kurs z ksiegowosci
> stosowanej - do wyjasnienia kilka rzeczy:
>
> 1 Politechnika Lodzka, ktora nie jest podatnikiem VATu
> musi placic VAT natomiast podatnik VATowy nie placi VATu.

VAT ma to do siebie, że płaci się go naprawdę raz i płaci go pierwszy
nie-płatnik w ciągu transakcji sprzedaży. Naprawdę. Nazwa płatnik VATu
jest po prostu myląca. Po prostu jako płatnikVAT-u tenze VAT sobie
odliczam od rzeczy które kupuję (surowców, półproduktów) a doliczam do
wyrobu. W ten sposób:a) stawkę podatku (niech będzie np. 22%) płaci się
tylko raz za jeden produkt (każdy w łańcuszku dolicza go za to co dodał
do jego wartości - stąd nazwa). Podatek obrotowy (ten z PRL) płaciło się
przy każdej transakcji po drodze - przy niektórych wyrobach kilkakrotnie
- co było gorszym rozwiązaniem.
b) ponieważ jest ślad VATu już w fakturach, które płacę, łatwiej
sprawdzić czy odprowadzam za to czy sprzedam (inaczej na to patrząc jak
nie doliczę do mojej sprzedaży, to nie mogę sobie odliczyć od moich
zakupów).

> 2 Zysk na jakims towarze sie oblicza od wartosci z VAtem czy bez ?

Chyba mówisz o marży, zysk liczy się od całych obrotów firmy a nie od
konktetnego towaru. W każdym razie to co wchodzi do ksiąg firmy (i czego
różnicą jest zysk lub strata) liczy się bez VAT-u (tu nie byłem pewny na
100%, aby upewnić się spytałem teściową, która jest księgową -
potwierdza że tak jest).

> 3 Czy jak kupilem cos z VATem to moge to darowac komus
> np czytelnikowi mojej gazety czy od tej darowizny mam placi
> VAT a osoba obdarowana musi placic VAT od wartosci rynkowej
> przedmiotu otrzymanego czy tylko placic podatek od darowizny ?

Jeśli nie jesteś płatnikiem VAT-u to już VAT zapłaciłeś i jesteś z
fiskusem kwita. Jeśli zaś jesteś, ktoś musi go zapłacić, czyli albo ty
(jeśli to prawdziwy prezent), albo obdarowany (tak jest z np. z ulgą
100% za sieć NASK-u - uczelnie płacą od tego VAT).--
Jacek Piskozub
  Institute of Oceanology PAS, Sopot, Poland
  email: mailto:piskozub_at_iopan.gda.pl
  WWW: http://www.iopan.gda.pl/~piskozub