Re: "Obciety" koprocesor przez MMX ????

Autor: Grzegorz Szyszlo (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Sat 14 Jun 1997 - 19:25:19 MET DST

"Radosław Sokół" <rsokol_at_iname.com> wrote:

>: no tak. ale to dosyc kontrowersyjne. wyobraz sobie sytuacje w systemie
>: wielozadaniowym. pierwszy lepszy przyklad, popularne scierwo winNT
>: (bo tylko on z windowsow zasluguje na miano systemu).
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>Przeczytac te slowa napisane reka Grzegorza Szyszlo...
>Jednak uzywam systemu, a nie emulatora, wirusa itp. !

to nie znaczy ze uzywasz dobrego systemu :))))))

>: no wiec zapuszczam sobie program obliczeniowy, a jednoczesnie
>: chce sobie obejrzec jakis film typu avi. zakladam ze sprzet
>: nie wspiera avi. i co ?
>: 1. nie ulega watpliwosci ze aplikacja obliczeniowa korzysta z FPU
>
>Chyba, ze liczy na liczbach calkowitych :).

zakladam ze to duza aplikacja korzystajaca glownie z koprocesora.

>: 2. intel deklaruje, ze MMX jest dla aplikacji multimedialnych.
>: to wszystko pracuje w systemie wielozadaniowym, wiec musi sie
>: przelaczac. jak to wplywa na prace calosci ?
>
>Windows NT w czasie przelaczania watkow musi przechowywac za
>kazdym razem wszystkie rejestry oraz stos koprocesora (bo w innym
>przypadku gryzyly by sie nawet dwie aplikacje korzystajace z
>FPU). Biorac pod uwage, ze 80-bitowy rejestr MMX to jest po
>prostu rejestr FPU, to przelaczenie trybow FPU/MMX nie wplynie
>ujemnie na wydajnosc. Samo przelaczanie watkow spowalnia system.

no tak. tyle ze samo przelaczanie pomiedzy FPU a MMX zajmuje
jeszcze kilkadziesiat taktow zegara (okolo 100, w tej chwili
nie pamietam). tak ze sam proces przelaczania sie wydluza o obsluge
sprzetowa MMX'a, jesli nastepuje przelaczenie z aplikacji
uzywajacej akurat MMX na uzywajaca FPU lub na odwrot.
a tu taki przypadek zachodzi. a co jesli odpale 10 aplikacji,
z czego 5 bedzie aktywnie korzystac z FPU a pozostale 5 z MMX ?
i tak sie nieszczesliwie zlozy ze sie dokladnie poprzeplataja ?
Poza tym sam kernel. on ma ustawiona obsluge FPU czy MMX ?
domyslnie chyba FPU bo technologia MMX zaklada niezmienianie
struktury systemu operacyjnego. wiec jesli ja w systemie
bede mial same MMX'owe aplikacje, to bede mial najgorszy przypadek.
bo tasowanie bedzie wygladalo tak:

1.Aplikacja 1 MMX
2.Swapper systemowy FPU
3.Aplikacja 2 MMX
4.Swapper systemowy FPU i tak w kolko.

czyli jedno przelaczenie z aplikacji 1 do aplikacji 2
wymusza dwa przelaczenia MMX->FPU oraz FPU->MMX .
zas tu tak sie sklada, ze przelaczanie wogole nie jest wymagane
bo swapper przeciez nie korzysta ani z koproca, ani z MMX'a .

>Ten sam problem w zasadzie dotyczylby zarowno OS/2 jak i Linuxa...

doskonale o tym wiem. zauwaz ze ja tu nie poruszam sprawy
systemu jako takiego. windowsa NT wybralem jako cos popularnego,
skupilem sie jedynie na problemie sprzetowym zwiazanym z samym MMX.

>Podobno tez mozna na nich uruchomic ponad jeden program ;)
>A moze nie wolno w nich uzywac MMX?

a to juz by bylo totalnie bez sensu :))))

--
         /=====\__/====/  http://avalon.wbc.lublin.pl/~znik/ |