Sieci na RS'ach [Re: Czujniki+cos+komputer]

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.it)
Data: Fri 13 Jun 1997 - 13:18:33 MET DST

On Fri, 13 Jun 1997 09:45:12 +0200 (CEST), Dariusz K. Ladziak wrote:

>Jak niby stworzyc siec na RS232? napisalem wyraznie - na jednym kablu
>moga wspolpracowac tylko dwa urzadzenia! Czyli dalej - drugim portem
>szeregowym? Mozna, czemu nie, tylko ze 485 przy tym samym protokole
>transmisji znacznie upraszcza sprawe, a wspomniany przeze mnie

tak tylko ze RS'a masz gotowego w pececie,
a z podlaczaniem wielu urzadzen nie ma specjalnie klopotow.
Mam na warsztacie taka jedna maszynke - 16 urzadzen
(klawiatur dedykowanych) na jednym RS do PeCeta.
Sa tez gotowe bramki w logice -12/+12 i spokojnie mozna
sobie ORac' i ANDac' :-), a to Ci chyba wystarczy, nieprawdaz?

>pojecie "siec tokenowa" odnosi sie bardziej do warstwy programowej,
>zas problem z RS232 polega na czysto ukladowej niemoznosci podpiecia
>wiecej niz jednegonadajnika do linii.

a skoro jest juz mozliwosc podpiecia
to juz zrealizowanie programowo "praw do nadawania" nie stanowi
wiekszego problemu

>Jak zatem wiecej niz dwa
>urzadzenia maja przekazywac dane? jesli jedno ma podlaczone nadajnik,
>to zaledwie kilka z pozostalych moze miec do tejze linii podlaczony
>odbiornik. A teraz najtrudniejszy wybor - ktore z nich ma miec prawo
>nadawania? Przypominam, ze przydzial tego prawa jest dokonywany w
>skali dzialania konfiguracji sprzetowej na wiecznosc - dokonujemy go
>bowiem lutownica. Jak zmienimy okablowanie - to nie ta konfiguracja, a
>jak nie - yto inne urzadzenie nie ponadaje. Tak wiec realizacja
>jakiejkolwiek sieci opartej o pojedynczy port RS232 ogranicza sie do
> [...]

to troche zbyt kategoryczne stwierdzenie. Spokojnie mozna zrealizowac
siec typu token ring wykorzystujaca tylko 2 przewody (masa+sygnal)
ewentualnie 3 aby miec porzadny handshake.

>Dlatego tez proponowalem RS485, przejsc na to mozna nawet z gotowego
>RS-232, wystarczy dolozyc warstwe nadajnikow symetrycznych
>trojstanowych, reszta to program.

to wszystko tylko takie (przyjemne zreszta) pogaduszki techniczne
z tematem nie majace wiele wspolnego. Bo przeciez autor pytania
nie powiedzial ani slowa o tym jakie ma wyjscia z tych czujnikow
i prawdopodobnie okaze sie ze zrealizowanie interface'u miedzy
tymi czujnikami a dowolnym RS (czy 232 czy 485 a tym bardziej
magistrala gpib) bedzie znacznie bardziej skomplikowane (i drozsze)
niz podpiecie kilkunastu urzadzen do jednego RS'a peceta.

Grego

Gregorio Kus         Grego_at_RMnet.it           Grego_at_cyberspace.org
ROMA, Italy          2ndAdmin_at_iName.com       Grego_at_FreeNet.hut.fi