Szlifowanie procków

Autor: Łukasz Staszczak (boiler_at_ciapek.uci.agh.edu.pl)
Data: Wed 04 Jun 1997 - 14:58:11 MET DST

Ponieważ jest dyskusja na temat szlifowania procków a ja nie mam o tym
większego pojęcia przeskanowałem zainteresowanym coś na ten temat z
takiej małej książeczki. Tekst zamieszczam poniżej. Zażalenia na błędy
ort i inne przyjmuje mój skaner w godz. 8 - 15 :)))

Pozdrawiam
Łukasz

   "Oszuści robią dobry interes na podawaniu zawyżonych częstotli-
wości, z jakimi rzekomo pracują sprzedawane przez nich procesory,
gdyż różnice cenowe pomiędzy procesorami różniącymi się od siebie
o jeden stopień prędkości są niebagatelne. Dla przykładu Pentium l33
kosztuje ok. 600 zł mniej od modelu 166 MHz. Jeśli posiadasz proce-
sor Pentium w obudowie PPGA (jest to kombinacja elementów plasti-
kowych z metalowymi), to możesz się odprężyć. W obudowy tego ro-
dzaju były dotychczas wyposażane tylko procesory o częstotliwo-
ściach 166 i 200 MHz, a w dodatku Intel twierdzi, że nie były one -
jak dotychczas - fałszowane.

   Jeżeli natomiast jesteś posiadaczem procesora w ceramicznej,
brązowej obudowie, powinieneś skontrolować czy nie został czasem
zeszlifowany. Pierwszą alarmującą oznaką "przetaktowanego" proce-
sora są nierówne litery w nazwie nadrukowanej na wierzchniej ścian-
ce. Zdejmij delikatnie wiatraczek i dokładnie obejrzyj procesor. Fał-
szerze muszą bowiem usunąć oryginalne napisy fabryczne, zanim na-
niosąna procesor swoje własne. Można tego dokonać wyłącznie przez
zeszlifowanie, gdyż napisy producenta są wypalone laserem.
   Niestety, także fałszerze dochodzą z czasem do perfekcji w swo-
im fachu. Z tego względu sfałszowane napisy uda Ci się rozpoznać
dopiero pod lupą, a być może wykrycie oszustwa w ogóle się nie uda.

   Poza tym zeszlifowanie pierwotnego napisu pociąga za sobą
zmianę uformowania ukośnych krawędzi obudowy. Krawędzie nie są
już bowiem tak idealnie symetryczne, jak w egzemplarzu, który nie
został poddany obróbce.

 Wiele podejrzeń powinna także wzbudzić naklejka znajdująca się
na spodniej ścianie procesora. Sprawia ona, że oryginalne napisy są za-
kryte, a zatem niewidoczne. Przy pomocy BIOS-a lub programu dia-
gnostycznego z pewnością nie uda Ci się stwierdzić czy procesor zo-
stał "podrasowany". Polecenie CPUID dostarcza jedynie informacji na
temat producenta oraz wersji procesora, nie "ujawnia" natomiast czę-
stotliwości zegara. A już na pewno nie powinniśmy kupować proceso-
ra z przyklejonym na stałe radiatorem i wiatraczkiem, chyba że jest ze-
staw IBP w firmowym pudełku Intela z instrukcją obsługi i dyskietką."