Re: News robot chrzaniony...

Autor: Slawomir Marczynski (slawek_at_arcadia.tuniv.szczecin.pl)
Data: Wed 28 May 1997 - 14:03:50 MET DST

Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl) wrote:
: slawek_at_arcadia.tuniv.szczecin.pl (Slawomir Marczynski) writes:

: > A jaka jest podstawa prawna dzialania "NewsRobot" - a?
: > (IMNHO tworca akurat tego robota jest skonczonym kretynem)

: Za to dla mnie osoba, ktora napisala oryginalny list, posiada _wybitna_
: inteligencje.

Dziekuje.

: Podstawa prawna jest nastepujaca: robot ma prawo korzystania z email'a,
: na mocy mojej decyzji. Ma takze prawo wysylania artykulow do serwera news,
: ma analogicznej podstawie. Serwer newsow wysyla te artykuly do innych
: serwerow news, z ktorymi mam taka umowe.

Przepraszam bardzo, ale to nie jest podstawa prawna, a tylko i wylacznie
zasada dzialania. Trzeba byc doprawdy kretynem, zeby nie rozrozniac tych
pojec. W dodatku trzeba byc bardzo zadufanym durniem, zeby program pracujacy
w sieci testowac "na zywca" - bo jak rozumiem, nikomu nie przyszlo do glowy,
aby pozwolic powiedzmy przez miesiac popracowac NewsRobot'owi przelaczonemu
na testowy adres e-mail...

Dzialanie NewsRobot'a - tak dalece jak moge to zrozumiec (prosze sprostowac
jezeli sie myle) - polega na cenzurowaniu danych przesylanych do UU-net'u
pod wzgledem formalnym (tzn. na obecnosc pewnych symboli i zawartosc
plikow). Cenzura ta ma forme cenzury prewencyjnej. Otowoz takie dzialania sa
zakazane prawem. (Nie jest zakazane odmowienie publikacji przez wydawnictwo,
ale nie mamy tu do czynienia z wlascicielem list dyskusyjnych, ktore jak
wiadomo moga byc "moderowane".)

NewsRobot wykorzystuje Internet do szykanowania nadawcow informacji nie
korzystajacych z okreslonych produktow okreslonych firm. Wykorzystuje on
rowniez informacje wyslane w dobrej wierze niezgodnie z jej przeznaczeniem.
Tym samym narusza Nettiquete - przynajmniej jezeli chodzi o jej ducha.

Dzialanie NewsRobot'a jest rowniez niemoralne - oto maszyna (tzn. program
komputerowy) awansowala do kierowniczej roli nad czlowiekiem - wydaje
decyzje, poucza... W dodatku wysyla listy we swoim wlasnym imieniu!

Minimum uczciwosci wymagaloby podawanie (w e-mail'ach generowanych przez
NewsRobot) personali osoby odpowiedzialnej za NewsRobot (jako za program
i za jego decyzje). Jednak wydaje sie, ze elementarna uczciwosc jest obecnie
dobrem rzadkim...

BTW, wedle mojego rozeznania, poprzez kretynstwa z NewsRobot ginie znaczaca
ilosc news'ow.

YS

--
Slawomir Marczynski (Mr)