Re: Lacze stale

Autor: Pawel Sikora (pawel_at_pmc.com.pl)
Data: Mon 26 May 1997 - 18:15:19 MET DST

Artur Stuczynski wrote:

> Czy jest gdzies w Sieci informacja nt. stalego podlaczenia do Inetu?
> Pytania o subject zadaja osoby prywatne, ktorym zalezy na niedrogim
> rozwiazaniu (w tym i nizej podpisany).
> Temat ten jest poruszany na wielu grupach. Kilka z nich przegladam i nie
> udalo mi sie skompletowac wszystkich potrzebnych danych. Ba, trafilem
> nawet na niejednznacznosci: jak sie ma oplata 561+7%VAT i 21+7%VAT za
> kilometr do stawek TP SA podawanych na ich WWW: 800+22% i 800+7%/mies?
> Domyslam sie, ze chodzi o dwie rozne sprawy - tj. w tym drugim przypadku
> [...]

Moze to co napisze nie bedzie do kompletne ale mam nadzieje ze troche
pomoze
naswietlic. Moze ktos z tpnetu by cos doswiecil/skorygowal.

Obecnie najtanszym providerem lacz stalych w polsce jest TPSA.
Oferuja dopiecie poprzez technologie frame-relay (polpak-t) do TPNETu.

Ze wzgledu na i tak duze koszty bazowe nie oplaca sie brac od nich
lacza asynchronicznego - ograniczeniem ponadto jest ich niechec do
dzierzawienia portow na access serverach, ktorych maja malo i nie
wszedzie.

Z wylaczeniem powyzszego mozemy sklasyfikowac sytuacje wg. rodzaju
klienta
chcacego sie podlaczyc do inetu.
Od najlepszych sytuacji do najgorszych.

1. Budynek z kilkoma firmami w sredniocentrum warszawy i w poblizu
central
cyfrowych:
- postawic router z interface synchronicznym V.35 i podlaczyc don
wydzierzawione
lacze na modemie HDSL (daje tpsa swietne telindusy krokusy)
o predkosci 64k-256k (najnizsza cena) do 1Mbit na jednej parze lub 2Mbit
na dwoch parach drutu - warunek: odleglosc od centrali max 3-4 km.
Wewnatrz budynku postawic ethernet.
Cena za lacze 256k jest rzedu 12Mzl instalacja (zawiera koszt dzierzawy
modemu HDSL) + 12 Mzl miesiecznie za internet.
Doswiadczenie pokazuje ze jest to duzo dla paru intensywnie
korzystajacych firm
(waskie gardlo w ruchu do stanow i do nasku jest dalej).
Uwzglednic trzeba jeszcze to ze jesli na centrali nie ma koncentratora
frame-relay to trzeba jeszcze dzierzawic trakt cyfrowy do centrali,
gdzie
fr dochodzi. odleglosc jest wtedy dowolna - moze byc to i kacze blotko
na
mazurach byleby byla tam centrala spieta cyfrowo - ale placi sie za km
traktu. Cenniki na www sa scisle mimo niskiej przejrzystosci.

2. Osiedle z np. 20 osobami chetnymi do spiecia sie ethernetem.
Mozna wtedy tak samo po fr podlaczyc sie na 256k i rozlozyc oplaty po
ok. 70zl mies.
Mozna kupic karte frame relay z v.35 za $500 (np. sangoma do linuxa/nt
albo
drozszego Eicon'a albo Allegra T1 Usroboticsa do Netware/Nt)
Wydatki jednorazowe per user to: karta sieciowa, kabel, skladka na
koncentrator
np. Compex 8tp+1bnc lub Kingston (3mln), skladka na karte fr. i komputer
robiacy za
router (linux lepiej albo novell albo nt).
Komfort jest niesamowity - 256k to predkosc astronomiczna a i w quake
mozna pograc
lokalnie itp.

3. Pojedyncza osoba lub tylko kilku sasiadow + mozliwosc postawienia w
znajomej
firmie/uczelni komputerka routujacego w odleglosci nie wiecej niz 8km.

Biezemy 2pary dzierzawy analogowej (moga byc klopoty z brakiem par - ale
trzeba
naciskac na roznych szczebalch w tpsa), kupujemy 2 modemy goramo MIL
2x48k
dzialajace na 38.4 asynchronicznie i podlaczamy do routerkow ka9q (moze
byc cokolwiek - u mnie jest to 386sx16 z 1Mb ramu ale z rs-em 16550). Po
ppp
wyciaga to 3400 cps-ow. Zaleta jest niska cena modemow po 500 zl.

Bedac blizej mozna sie rzucic na 115k na jednej parze na modemach goramo
BPh
(2x drozsze) albo podobno wymienic kwarce w MIL 2x48k z 10 na 15 MHz
zeby dostac
57600 bps.

Wada jest brak kompresji, osiagalny na modemach z v.42bis - niestety
zwykle modemy nie wznowia jak zerwa chociaz to sprawa
inteligentniejszego softu
- pod linuchem nie byloby to wiekszym problemem. Bede sie przymierzal do
sprawdzenia
czy na dzierzawie mozna dolozyc wlasne zasilanie zeby symulowalo
linie komutowana permanentnie zestawiona i moze na dwoch usr-sportkach
tez pojdzie.

Turnaround pinga na laczu 38400 asynch tak zrobionym jw. jest ok 55 ms.
na modemach z v.42 ok. 250 ms.

4. Gorzej byc nie moze - zostaje komutowane lacze ew z callbackiem
jesli kto ma bogata firme z inetem.

Inne szczegoly moich walk chetnie zdradze.
Pawel/

PS. Rozwiazaniem posrednim jest zebranie paru firm/osob np. na terenie
dzielnicy
- zlozenie sie na jeden wezel z 256k i dalej lacza asyn na modemach
analogowych.
Wyjdzie cena jednorazowa duza na sprzet ale niska za uzywanie inetu.