Re: Premiera Intel Pentium II i troche informacji o iPII (o

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_elza.xyz.lublin.pl)
Data: Fri 09 May 1997 - 13:22:07 MET DST

> Moje wnioski - taki Pentium Pro z MMX i z troche szybszym zegarem.
> Przyspieszenie przy takim samym zegarze - zadne, raz wolniejszy, raz
> szybszy, w granicach bledu. Wolniejszy dostep do L2 cache.

Tak jest w istocie. Jest to po prostu PentiumPro z szybszym zegarem,
przeznaczony "dla mas" (bo tani). Poprawki sa niewielkie i dotycza
wprowadzenia MMX (tu roznica jest sporo na plus Pentium II),
podwojenia L1 cache i poprawieniu wykonywania kodu 16bit (zwroc
uwage, ze ten procesorem jest w tej chwili najszybszym scalakiem
jestli chodzi o x86 integer na 16bit). Koprocesor i MMX sa silniejsze
niz w odpowiednich najszybszych do tej pory ukladach. Poza tym juz w
chwili premiery cena jest dosc atrakcyjna: ~650$ za 233MHz, ~750$ za
266MHz i ~2000$ za wersje 300MHz z cache ECC.

> A moze ja jestem slepy i nie widze zadnych specjalnych zalet tego CPU,
> poza mozliwoscia wpisania w koszty i odliczenia VATu (jesli zmiesci sie
> kiedys w 2500zl), no i oczywiscie poza zyskami Intel'a z produkcji nowych
> CPU i nowych chipsetow (dlaczego stare juz sie nie nadaja? Np. te od PPro)
> ew. plyt glownych.

Jak to sie nie nadaja? Obecnie plyty dla Pentium II sa robione na
82440FX znanym chociazby z PentiumPro... Koszt produkcji i cena
Pentium II sa znacznie nizsze, wiec ma on szanse niebawem wejsc jako
procesor srodka, co w przypadku PPro nie bylo mozliwe. I chyba to
jest podstawowa zaleta. Bo juz w momencie premiery uklady sa znaczaco
tansze od PPro.

> W kazdym razie nazywanie tego rewolucja wydaje mi sie "lekko" przesadzone
> (wiem, Karpio nie nazwal go rewolucja).

Nie nazwalem tego tak. Jest pare imho interesujacych rozwiazan.
Architektura P6, nota bene calkiem ciekawa i dajaca spore mozliwosci,
MMX, mocny koprocesor, porzadnie dzialajace 16bitow... To nadal jest
P6... Po prostu polaczenie wszystkiego co bylo znane i sprawdzone do
tej pory w jeden procesorek.

karpio