Re: Modem do 1100 PLN...

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Sun 04 May 1997 - 18:13:14 MET DST

>Sportster jest modemem "dla mas" i jako taki nie
>wyroznia sie niczym sposrod modemow robionych w
>oparciu o Rockwell Chipset przez firmy z doswiadczeniem
>w projektowaniu i oprogramowywaniu modemow.

Smiem twierdzic, ze pod wzgledem jakosci polaczen najlepsze Rockwelle
dorownuja Sportsterowi. Problem z gorszymi Rockwellami, o ktorych
przydatnosci do czegokolwiek trudno mowic nawet na krystalicznych liniach.

>Dostatecznie dlugo, zeby wywolac lawine listow
>w konferencjach a jak sie nie chce stracic marki
>to niestety sporo kosztuje naprawianie bledow.

Naprawili? No wiec co sie czepiasz?

>Te firmy nie musza bo kase na badania i nowe
>rozwiazania wydaje za nie Rockwell ...

Zawsze uwazalem, ze rozwiazania dedykowane sa lepsze od uniwersalnych.
Modem to nie tylko chipset. Modem to tez nie tylko chipset i
oprogramowanie. To takze qpa duperelkow - kondensatorkow, oporniczkow itd
ktore maja cholerne znaczenie. Modem to takze sporo innych rzeczy, na
ktore wiekszosc producentow w ogole nie zwraca uwagi. Zarowno jesli
chodzi o sprzet co i oprogramowanie do niego. A USR wlasnie dzieki swoim
pieniadzom moze sobie na takie rzeczy pozwolic.

>Ja tez i nie mozna winic Rockwell'a, ze ktos kupujacy
>chipset'y nie umie ich poprawnie wykorzystac ...
>Czy masz pretensje do Motoroli, ze ktos zrobil na jej
>ukladach scalonych serii 14 urzadzenie, ktore zle dziala?

To niech szanowny Rockwell powie jak nalezy robic modemy na ich chipsecie
zeby dzialaly. Niech napisze dobre oprogramowanie do tego. Kogo winic?
Ano wlasnie Rockwella za to, ze wydaje pieniadze na badania z ktorych nie
korzystaja potem producenci modemow.

>Standardy to wyznacza ITU-T gdzie USR delegowal swoich
>konstruktorow ale inne firmy tez sa tam reprezentowane.
>Jesli chodzi o V.34 to (nie jestem pewien) ale pierwsze
>dzialajace modele do testowania zrobila Motorola.

Ale sam projekt byl w duzym stopniu pomyslem USR... Zreszta podobienstw
do poprzednich rozwiazan USRa (ASL, HST, asym. polaczenie) jest w v34
calkiem sporo... Nie wiem czy Cie to aqrat interesuje, ale moge pare
conajmniej wymienic.

>Wlasnie zabraklo definicji .. wedlug mnie lepszy modem
>to jest taki, ktory w porownywalnych warunkach uzyskuje
>wieksza przepustowosc i warunki te nie powinny zbytnio
>odbiegac od tzw.: normalnych. Nie uwazam za lepszy modemu,
>ktory w srednich warunkach ma nizsza przepustowosc za to
>w zlych warunkach trzyma polaczenie np.: na 2400 i nie
>zrywa polaczenia.

A ja wole zeby trzymal polaczenie dajac najwyzej lampkami znac ze cos sie
dzieje z linia. Poza tym jak wykazuje praktyka moze dojsc na naszych
liniach do sytuacji, ze taki szybciutki modemik zrywa polaczenie co
chwila. Ale zawsze mozesz zadzwonic ponownie w nadziei ze nastepnym razem
posiedzisz minute dluzej. Jesli mam wybierac 33600 na minute, albo
godzinna prace z 19200 od czasu do czasu podskakujacym do np. 26400, bo
faktycznie na tyle linia pozwala to wybiore ta druga mozliwosc.
Schodzenie do 2400 na pare chwil tez nie jest glupim pomyslem. Modemy na
AT&T w takim przypadku wlasnie wstrzymuja transmisje i ew. zrywaja
polaczenie. A USR ciagnie dalej - wolno, ale idzie... I zwykle po
kilkunastu sekundach linia sie poprawia. W sumie jakiestam parametry i
TPSA MUSI trzymac... Poza tym sa lampki na modemie ktore Ci mowia
wyraznie, ze linia sie zrobila do bani. Poza tym zawsze masz rozne ATI6,
ATI11, ATY11, ATY16 zeby na biezaco kontrolowac co sie dzieje. Praktyczne
testy dowiodly na mojej domowej lini, ze (niestety?) USRy (dowolne!)
sprawuja sie znacznie lepiej od chociazby Hayesow, nie wspominajac o
modemach "klasy" Zoom.

>Uzywalem ACTIVE V.32bis i teraz V.34 i nawet na bardzo slabej
>linii takie przypadki nie mialy miejsca. Fallback/forward
>dziala bez zastrzezen czego dowodem sa wysokie przepustowosci
>uzyskiwane tymi modemami przy polaczeniach z Courier'em i SUPRA.

Zaden dowod... Zrob tak: podnies sluchawke jak modemujesz, wydrzyj sie
spiewajac "sto lat" - najlepiej po spozyciu (aczkolwiek nieobowiazkowo). W
tym czasie przesylaj jakis duzy plik i obserwuj predkosc transmisji.
Miedzy 2ma Courierami mozemy zaobserwowac ciekawe zjawisko, bo predkosc
spada na czas darcia geby np. o polowe, a po odlozeniu sluchawki wskakuje
znow do wartosci np. 4kB/s dla ZIPa.

>U mnie jest po 10 i nie uwazam za celowe trzymanie sie kiepskiej
>linii jak pijany plotu skoro za nastepnym razem mozna miec polaczenie
>znacznie lepszej jakosci.

Dlaczego nastepnym razem linia mialaby byc lepsza? Dlaczego sie popsula?
Czy w tym kraju nie mozna reklamowac linii i wymagac zeby jesli nawet do
dupy to byla przynajmiej zawsze taka sama? Przyznam sie, rzadko mi sie
zdarza (bardzo nwet rzadko) zebym musial odkladac sluchawke bo modemy nie
potrafia pracowac.

>Kwota podana byla w tytule listu ...

Za 1100PLN takze nie qpisz motoroli. Ceny USRow: 680zl Sportster i 1450
Courier ode mnie z cennika (z VAT).

Pozdrawiam,
karpio