Re: Nagrywanie CD-R

Autor: Maciej W. Rozycki (macro_at_macro.ds2.pg.gda.pl)
Data: Sun 27 Apr 1997 - 16:53:01 MET DST

On 26 Apr 1997, Grzegorz Szyszlo wrote:

> Bardzo pieknie. Tylko czemu normalnie nagrana plyta pod dosem pokazuje
> krotkie nazwy (8+3) a pod innymi systemami dlugie ?

 ISO 9660 (bez zadnych dodatkow) przewiduje nazwy plikow do 32 znakow.
Nazwy takiej dlugosci mozna tworzyc na CD-ROM w roznych srodowiskach
programowo-sprzetowych, np. Amiga czy Sun-Sparc-Solaris. DOS, ze wzgledu
na zaszlosci historyczne (CP/M) ma klopoty z nazwami nie odpowiadajacymi
standardowi 8+3 i dlatego sterownik obslugujacy system plikow ISO 9660
musi tlumaczyc odwolania do takich nazw. Jego zadaniem jest m.in.
obciecie sufiksu ";1" dodawanego standardowo w systemie ISO 9660 do nazw
wszystkich plikow nie bedacych katalogami.

 Jesli 32 znaki okazalyby sie niewystarczajace do zapamietania nazw plikow
lub potrzebne byly dodatkowe informacje (np. uprawnienia, typy plikow i
identyfikatory wlasciciela z *nixa), to korzysta sie z rozszerzen Rock
Ridge (lub dawniej High Sierra). Istnieja tez firmowe standardy
Micro$oftu umozliwiajace stosowania znakow z UniCode w nazwach plikow w
systemie ISO 9660.

 Jezeli pod DOSem nazwy na CD-ROM przyjmuja postac 8+3, podczas gdy w
innych srodowiskach sa dluzsze, to znaczy, ze sterownik ISO 9660
przetlumaczyl nazwy plikow znajdujacych sie na danym CD do postaci
akceptowalnej przez DOS.

--
+  Maciej W. Rozycki, Technical University of Gdansk, Poland   +
+        e-mail: macro_at_ds2.pg.gda.pl, PGP key available        +