Re: Gates-Balmer-Duchnowski i inni

Autor: tadeusz_at_mail.infoservice.com.pl
Data: Wed 19 Mar 1997 - 14:19:42 MET

Niestety, nie mozna tego olac.
Obowiazujace w Polsce prawo zawiera m.in. delegacje (tj. dopuszczenie
mozliwosci) dla dzialania umow miedzynarodowych i praw innych panstw
- O ILE STRONY TAK POSTANOWIA.
Od tej delegacji sa oczywiscie wyjatki, ale stosunkowo nieliczne
(np. kontraktowa sluzba wojskowa w silach zbrojnych innego panstwa).

A konkretnie:
Jesli zainstalowales oprogramowanie chronione zapisem typu:
"otwarcie opakowania [lub: zainstalowanie oprogramowania]
rownoznaczne jest z zaakceptowaniem niniejszej umowy"
to ZAWARLES UMOWE na warunkach narzuconych Ci przez M$.
I mozesz im nagwizdac, bo w umowie jest to co przeczytales.

Mozna by jeszcze sprobowac powolac sie na ustawe "konsumencka"
(tj. o szczegolnych warunkach zawierania umow z udzialem konsumentow),
ale w procesie cywilnym sad nie musi podzielic Twojej opinii, ze
jestes konsumentem w rozumieniu tej ustawy. Oprogramowanie jest
pewnego rodzaju dobrem szczegolnym - mozna domniemywac, iz nabywanie
go zwiazane jest z "wysokim stopniem rozeznania [przez Ciebie
wlasnych] potrzeb".
Dodajmy, iz od niedawna procesy cywilne w Polsce
podlegaja zasadzie, iz sad sam z siebie nic nie wie, i wszystko MUSI
byc wykazane przez strony - tj. Ty musialbys wykazac, ze 1. jestes
konsumentem i 2. MUSIALES zawrzec umowe o takiej tresci z M$.
Nawet bez kontry prawnikow M$ rzecz jest nie do udowodnienia:
oprogramowanie nie jest dobrem pierwszej (ani drugiej...)
potrzeby, i na dodatek, mimo wszystko, M$ nie jest monopolista
(przynajmniej w rozumieniu prawa).

Ignorantia iuris nocet (nieznajomosc prawa szkodzi)

Tadeusz Piorkowski
tel./fax/modem (+48-58) 715055
e-mail: tadeusz_at_mail.infoservice.com.pl
reserve: infocons_at_free.polbox.pl