Re: AVI i MPEG

Autor: R.Z. (USER07_at_eng_1.mech.port.ac.uk)
Data: Fri 28 Feb 1997 - 16:06:03 MET

> [...]

> /> Format GIF jest formatem kompresji bezstratnej,
> />
> /> jak najbardziej gif jest formatem, w ktorym tracisz jakosc. tracisz
> /> kolor do 256, (jest podobno gif o 24bitach koloru, ale to nie standard
> /> bo jako taki nie mialby nic nowego do zaoferowania) pozostala
> /> kompresja jest juz faktycznie bez strat.
>
> Tu sie niestety mylisz, jest taki nowy GIF a nazywa sie PING (PNG) i
> powstal dlatego ze CompuServe przypomnial sobie o prawach autorskich
> do GIFa, przy okazji zmieniono palete zezwalajac na stosowanie 24 bit

  Chyba pomieszales z tym zapale dyskusji pojecia.
  1 PING nie jest nowym rozszerzonym formatem GIFa bo nie jest
     z nim wdol kompatybilny. Jest to calkiem nowy standard zapisu
     obrazow graficznych bez strat.
     Z GIFem ma tyle wspolnego ze:
     a) przy transmisji mozna najpierw przesylac obraz "w przyblizeniu"
         a potem w miare nadsylania obraz moze sie "uszczegolawiac"
     b) w PINGu mozna tez dac atrybut przezroczystosci ale jest to
         lepiej zrobione niz w GIFie bo ta przezroczystosc moze byc
         stopniowana
  2 Zasadnicza roznica miedzy GIFem a PINGiem jest taka ze
     GIF stosuje kompresje i kodowanie LZW a PING stosuje
     takie kodowanie jak w ZIPie - naleza one do tej samej rodziny
     metod ale nie sa takie same.
  3 Nie Compuserv sobie przypomnial tylko Compuservowi przypomniano
     ze algorytm LZW jest opatentowany -
     m.in, dlatego nie we wszystkich programach do obrobki TIFFow
     jest mozliwosc zapisu TIFFa z kodowaniem LZW.

  Abstrahujac od sensownosci patentowania formatu zapisu kompresji,
  (bo mi sie wydaje ze to zostalo opatentowane a nie sam algorytm)
  mozna powiedziec, ze format samego GIFy jako taki nie zostal
  nigdy opatentowany przez Compuserve.

--
Romek