Re: i430FX i tryby PIO/DMA (bylo: Plyta Glowna i Vobis)

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Tue 18 Feb 1997 - 20:17:20 MET

> Zalezy to m.in. od jakosci firmware. Np. moj Seagate 2 GB osiaga w
>tescie liniowego odczytu 16 MB ('hdparm') ok. 5 MB/s w PIO4 i ok. 2.5 MB/s
>w DMA MW2 mimo, ze wg specyfikacji te tryby maja te same parametry
>czasowe. Ponadto, przelaczenie w PIO3 lub MW1, nie daje zadnych zmian w
>wydajnosci.

oczywiscie wszystko zalezy. obok firmware bylbym w stanie podac pewnie
jeszcze conajmniej pare czynnikow wplywajacych na predkosc transmisji.
co ciekawe roznie wychodzi to w roznych testach, przy czym subiektywne
odczucie jest takie, ze w mw2 przacuje najszybciej i tego tez trybu na
codzien uzywam.

> Wydajnosc transferow blokowych tez mocno zalezy od firmware. Niektore
>dyski zwalniaja wyraznie powyzej pewnego rozmiaru bloku. Czasami jednak to
>spowolnienie jest rekompensowane mniejszym obciazeniem procesora. Nie znam
>jednak zadnego testu (nawet dedykowanego do okreslonego srodowiska), ktory
>potrafilby ta zaleznosc oszacowac (i nie podejmuje sie napisac). ;-)

masz racje, tyle ze faktycznie jesli chodzi o wplyw tego na oglna
wydajnosc dyskow ma to raczej niewielkie znaczenie. przynajmniej w moim
przypadku.

> Rozumiem, ze chodzi o "write posting", gdyz 150 Mb/s z nosnika to zaden
>dysk ATA aktualnie nie osiaga (a trzeba jeszcze doliczyc opoznienia na
>synchronizacje i ECC).

napisalem wyraznie. "transmisja do cache dysku..."

> Jak mam to rozumiec?

wprost. mam dysk firmy abc. jesli jest pio3 to dysk pracuje tylko kilka %
wolniej niz w pio4.

> [...]
>Microid Research, twierdzi, ze nie da sie zejsc ponizej 5 taktow bez
>ryzyka przeklaman. Odsylaja przy tym do Quantum, do dokumentu 'ATA Signal
>Integrity Issues'. Nie widzialem tego dokumentu, ale mam powody sadzic, ze
>maja racje. Z drugiej strony, moj BIOS (AMI) inicjuje zaleznosci czasowe
>dla dysku PIO4 na 3 i 2 odpowiednio, co daje 5 taktow @ 25 MHz, czyli 10
>MB/s.
> Zrodla informacji -- bardzo rozne, m.in. rozne specyfikacje i "data
>sheets" oraz wlasne doswiadczenia. Co Cie konkretnie interesuje? (e-mail)

no gdzie jest to napisane ;) przez jakiegos producenta.

> Cos Ci ta zlosliwosc nie wyszla, gdyz Linux (niestety?!) korzysta z BIOSa
>co najmniej w dwoch przypadkach:

wlasnie na tym polega zlosliwosc. Youhou zawsze sie spiera, ze dla Linuxa
BIOS nie istnieje.

karpio