Re: i430FX i tryby PIO/DMA (bylo: Plyta Glowna i Vobis)

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Sun 16 Feb 1997 - 15:58:12 MET

Hi!
Pare dni temu jeden z kolegow przyslal na liste dosc ciekawy list.

>2. Dysk moze transmitowac w PIO3(2) z taka sama szybkoscia jak w PIO4 (no
>chyba, ze czyta nie z nosnika, a z pamieci podrecznej, ale to zdarza sie
>niezmiernie rzadko).

Szczerze mowiac faktyczna roznica miedzy PIO3 a PIO4 (przy 84MHz external
CPU clock) przy szybkim (WDC AC 33100H) dysku wynosi ponizej 5%. Roznica
miedzy PIO2 a PIO4 jest nieco wieksza, aczkolwiek nie jest to tez wiecej
niz 10% (jedynie testy pokazuja roznice - w zasadzie jej nie widac).
Podobnie ma sie sprawa z transferami blokowymi - doslownie
kilkuprocentowe przyrosty predkosci w najlepszym przypadku. Biorac pod
uwage ilosc problemow jakie moze powodowac wyzsze PIO zastanawiam sie, po
co wlasciwie jest ta zaba. Z drugiej strony sam szaleje z dyskami (PIO4,
MW-DMA2 @84MHz ex.) i pewna nieznacza poprawe widac, a ze udalo sie
doprowadzic do sytuacji gdzy problemy nie wystepuja korzystam z tych
kilku procent przyspieszenia. Kilka obserwacji:

* transmisja do cache dysku w normalnych warunkach to ok. 12-13MB/s.
* w warunkach optymalnych udaje sie osiagnac 15MB/s
* kombinujac specjalnie udaje sie osiagnac w standardowym EIDE (nie
    UltraATA!) 19MB/s
* w porownaniu z PIO3 daje to 2-5% wzrost realnej wydajnosci dysku ;)

Btw. nie jestem przekonany co do znikomego znaczenia cache wewnatrz dysku.

>4. PIIX tak naprawde nie obsluguje PIO4. Niestety. W kontrolerach
>zawartych w tym ukladzie nie konfiguruje sie trybu PIO czy DMA, a liczbe
>taktow zegara pomiedzy zadaniem transmisji, a momentem probkowania IORDY
>oraz pomiedzy momentem probkowania i kolejnym zadaniem transmisji.
>Minimalne wartosci tych opoznien wynosza odpowiednio: 2 takty i 1 takt, co
>daje w sumie 3 takty. Niestety kontrolery dyskow PIIX taktowane sa zegarem
>PCI, co daje max. 33 MHz / 3 = 11 MHz i to jest akurat PIO3. Koniec,
>kropka. Dla czestotliwosci 30 i 25 MHz jest to odpowiednio mniej.

Pytanie: skad te informacje? Sa interesujace i chcialbym dotrzec do
zrodla. Podobnie poprzedni punkt nt. IORDY.

PS. Na moim ASUSku T2P4 zupelnie nie potrafie tego potwierdzic co
napisales - wychodzi szybciej niz wg. tego teoretycznie powinno.

> A tak na marginesie, to po odpowiednim ustawieniu parametrow dysku PIO2,
>wyciagam z niego pod Linuxem 1500 kB/s zamiast 800 kB/s (chyba warto bylo
>w nim pogrzebac ;-) ). Niestety, BIOS chyba nie do konca go inicjuje, gdyz
>po restarcie, DOS pokazuje mi na nim sieczke. Moze wylaczenie zasilania by
>pomoglo, ale ostatnio tego nie czynie.

Hihi! :) Powiedz to Youhou. Dowiesz sie, ze Linux nie korzysta z BIOS
(sorry ze jestem zlosliwy) ;->>>>>

pozdrawiam,
karpio