Re: Dzieki intel? [Re: Dzi ki, IBM (Bylo: Re: Dzi ki, Gates)]

Autor: Maciej W. Rozycki (macro_at_macro.ds2.pg.gda.pl)
Data: Wed 05 Feb 1997 - 20:45:57 MET

On 29 Jan 1997, Jarek Lis wrote:

> In pl.comp.pecet Gregorio Kus <Grego_at_RMnet.it> wrote:
> : On Tue, 28 Jan 1997 14:01:34 +0100 (CET), Jarek Lis wrote:
> : >Tylko MS odkryl drobny blad w procesorkach 286, ktory powoduje ze
> : >i wiecej jest pod DOS dostepne.
>
> : to tylko 64kB (minus 16B). W dodatku to nawet nie byl blad.
>
> Ty o A20, a ja o popall. Caly RAM do dyspozycji pod DOS, do najblizszego
> przerwania niestety...
[...]
> Te rejestry sa niedostepne dla programisty, z malym wyjatkiem - rozkaz
> popall odtwarza z pamieci caly stan procesora, lacznie z tymi
> ukrytymi rejestrami.
[...]
> MS wykorzystal to w himem.sys, i wymogl identyczne dzialanie 386....

 Z tym MS, to niezly zart... ;-)

 A tak na powaznie, to loadall nie jest zadnym bledem w procesorze, tylko
celowo przez Intela wprowadzonym wsparciem dla emulatora
wewnatrzukladowego (ICE). Rozkaz ten (i jego odpowiednik w i386) umozliwia
zewnetrzna, sprzetowa (!) modyfikacje stanu wewnetrznego procesora. Sam
emulator przydaje sie do sledzenia pracy plyty glownej (np. w fazie
testowania nowego produktu) oraz do sledzenia pracy programu BIOS
(zwlaszcza czesci inicjacyjnej). Jest tez bardzo dobrym (ale tez
bardzo drogim) narzedziem do uruchamiania "normalnych" programow,
zwlaszcza systemowych, gdzie np. tablice stron znakomicie utrudniaja
sledzenie dzialania.

 Podobne wsparcie istnieje rowniez w nowszych procesorach Intela (i
rowniez jest slabo udokumentowane). W i486 istnieja w tym celu dwa bity w
rejestrze DR7; w Pentium -- nieudokumentowany rejestr sterujacy trybu
sondowania (probe mode) PMCR; w PPro -- jeszcze nie ustalono. Wszystkie te
procesory maja tez specjalny, nieudokumentowany rozkaz INT 1 o kodzie F1h
(zwany czasami ICEBP) oraz rownowazna mu mozliwosc sprzetowego wymuszenia
oddania kontroli nad systemem emulatorowi.

--
+  Maciej W. Rozycki, Technical University of Gdansk, Poland   +
+        e-mail: macro_at_ds2.pg.gda.pl, PGP key available        +