Re: SoundBlaster 32 PnP i wersje !

Autor: Artur Zaroda (zaroda_at_ghost.mimuw.edu.pl)
Data: Wed 05 Feb 1997 - 13:27:53 MET

On Tue, 4 Feb 1997, Krzysztof Romanski wrote:

> SB 32 PnP nie ma procesora dzwieku!!! A zatem nie ma kompresji
> SPRZETOWEJ przy nagrywaniu i odtwarzaniu dzwieku. Pelna AWE 32 PnP ma
> ten procesor (ASP).

Rzeczywiscie ASP na SB32 PnP nie ma, jednak nazwanie go "procesorem
dzwieku" to lekka przesada. Zajmuje sie tylko kompresja/dekompresja i to
o ile wiem tylko w czesci SB16 karty - z EMU8000 chyba nie wspolpracuje.

> ???

Sa i to bardzo istotne. Model CT3620 ma zamontowany codec CT1745, czyli
ten sam co w SB16, AWE32 i niestety AWE64 a to oznacza ten sam poziom
szumow (dla wyjasnienia watpliwosci - to jest wada).

Model CT3600 ma nowy codec CT2502, znacznie lepszej jakosci. Ten sam uklad
znajduje sie w modelu CT3604 (OEM - bez IDE).

Niestety nie wiem, czy sa jakies inne modele. Jesli ktos zna prosze o
informacje.

> SB 32 PnP NIE MA procesora ASP.

Nie tylko SB32 PnP go nie ma. Brak go rowniez w najnowszym Sound Blasterze
AWE64 i nie bedzie go takze w AWE64 Gold gdy ten sie ukaze.
Mozna z tego wysnuc wniosek, ze jego wykorzystanie w oprogramowaniu bedzie
z czasem jeszcze mniejsze niz obecnie (o ile to jest mozliwe).

> Mozliwosc podlaczenia CD-ROM do karty dzwiekowej.

Nie chodzi tu oczywiscie o polaczenie audio ale o sterowanie i to
nie tylko CD-ROM, takze innych urzadzen IDE, np. twardych dyskow.
W praktyce jednak jeden interfejs IDE w systemie juz jest i z tym na
karcie dzwiekowej sa tylko klopoty, gdyz trzeba go wylaczac, co przy
nieszczesnym PnP nie zawsze jest latwe.
W sumie dla niektorych (wiekszosci ?) uzytkownikow brak IDE w wersji
OEM SB32 mozna uznac za jej zalete a nie wade.

> Zrodlo: PC World Computer 5/96.

No comment.

Jedna uwaga: SB32 nie ma zainstalowanej pamieci RAM (AWE32 ma jej 512KB)
co jest istotnym minusem. Mozna korzystac tylko z probek w ROM (raczej
marnej jakosci), nie mozna uzywacstandardow GS i MT32 (jest tylko GM).
Rozwiazaniem problemu jest zainstalowanie pamieci (co warto zrobic i
na AWE32 - pol mega to bardzo malo). Rozsadnym minimum jest 4MB, raczej
nie warto instalowac wiecej niz 8 chyba, ze ktos pracuje z wlasnymi,
duzymi probkami.

Artur Zaroda,
zaroda_at_mimuw.edu.pl