Re: DriveSpace3

Autor: Andrzej Olaczek (andol_at_zr.ita.pwr.wroc.pl)
Data: Wed 22 Jan 1997 - 12:14:30 MET

Andrzej Mazurkiewicz wrote:

> Czy ktos ma doswiadczenia z kompresja dyskow za pomoca DriveSpace3. Mam HDD
> 1,2 Gb i juz mi ciasno. Skompresowac czy lepiej dac sobie spokoj i kupic
> drugi dysk twardy. A jesli skompresuje jeden dysk a pozniej dokupie i
> zamontuje drugi nieskompresowany, to czy nie bedzie problemow z ich
> wspolpraca.
> Pozdrawiam
> -
Mam 2 dyski : 420 MB i 1.3 GB. Skompresowalem DriveSpace'm jedna z
partycji (o wielkosci 511 MB) z drugiego dysku. Nie mam zadnych
problemow. Niedogodnoscia jest znaczne zmniejszenie pamieci podstawowej
w DOS-ie. Najgorsze jest to, ze jesli jakis program DOS-owy (np.
niektore gry) ma wyjatkowo duze wymagania co do pamieci podstawowej, nie
mozna pominac ladowania sterownika drvSpace'a poprzez np.
multikonfiguracje w pliku config.sys. (Mowimy oczywiscie o Win'95).
Informacja o ladowaniu tego sterownika zapisana jest w pliku
msdos.sys.(DblSpace=1, DrvSpace=1) Wywolanie drvspace'a w configu, (w
przypadku ustawienia DrvSpace=0 w msdos.sys) nic niestety nie daje.
Jedynym wyjsciem w takiej sytuacji jest nacisniecie F8 podczas startu
systemu, wybranie uruchamiania krok po kroku, pominiecie ladowania
DrvSpace'a i nacisniecie klawisza 'A', by pozostale sterowniki ladowaly
sie bez pytania. Oczywiscie mozna tak postapic, jesli skompresowany jest
dysk lub partycja, na ktorej nie jest zainstalowany system, gdyz bez
sterownika drvspace'a skompresowanego dysku/partycji system operacyjny
nie widzi.

Jesli masz DrvSpace'a 3 - koniecznie wpisz do msdos.sys linie DblSpace=0
!!!
Zaoszczedzisz kilkadziesiat kilo pamieci podstawowej.
Ten sterownik jest potrzebny tylko dla kompatybilnosci z DblSpace'm,
ktorego i tak zapewne nie masz zainstalowanego (po co komu 2 systemy
kompresji).

Reasumujac - z czystym sumieniem moge polecic kompresje czesci dysku ,
jednej z partycji dysku lub calego (drugiego,trzeciego,...) dysku w
systemie. Moja 511 MBajtowa partycja ma teraz ... 1.4 MB (i jest prawie
cala zapelniona ...). Oczywiscie wspolczynnik kompresji zalezy od
zawartosci skompresowanego dysku i wybranej opcj kompresji (Standard,
HiPack, UltraPack)
Mam 486 DX280 i nie odczuwam wielkiego spadku mocy komputera).
Inna sprawa, ze na skompresowanej partycji mam mniej wazne programy,
gierki oraz pliki tekstowe.

Na wydajnosc skompresowanego dysku duzy wplyw ma uzytkownik - np. w
programie Comression Agent, mozna ustalic ktore katalogi/foldery nie
maja byc pakowane. Mozna tez uzaleznic stopien kompresji od czestosi
uzywania plikow (np pliki nie uzywane od nn dni Compession Agent moze
spakowac algorytmem UltraPack itp.) Najlepiej dodac ten program do
SYSTEM Agenta i niech sobie dziala gdy ty nie pracujesz na komputerze.

Ale sie rozpisalem ...
Ktos dotrwal do tego miejsca ???

--