Re: pytanie od CD-audio

Autor: Grzegorz Szyszlo (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Tue 21 Jan 1997 - 19:19:33 MET

merlin_at_las.ibl.bialowieza.pl (Alek Rachwald) wrote:

>Interesuje mnie bardzo nastepujaca sprawa: czy jakosc odtwarzania plyt CD
>audio na CD-ROM ustepuje jakosci odtwarzania na normalnym odtwarzaczu
>kompaktowym, a jesli tak to na ile, i dlaczego. Posluguje sie kompletem
>CD-ROM BTC zainstalowanym w komputerku, i podlaczonym przez karte SB16 z
>normalnym wzmacniaczem SONY. Wszystko jest dobrze, ale przypominam sobie
>wyrazona przez kogos opinie, ze ze wzgledow zasadniczych jakichs
>komputerowy odtwarzacz nigdy nie bedze odtwarzal plyt audio naprawde
>dobrze. Kto potrafi mi to wyjasnic?
>
>dzieki z gory
> [...]

No coz. Czytniki komputerowe sa projektowane glownie z mysla o czytaniu
danych komputerowych. producenci klada nacisk na takie parametry
jak czas pozycjonowania glowicy, algorytmy korekcji bledow itp.
czesto dekodery C/A sa niskiej jakosci, robione na tanich powszechnie
dostepnych scalakach. Stosuja one bardzo proste algorytmy przetwarzania,
przez co cierpi liniowosc odtwarzania, pasmo przenoszenia,
znieksztalcenia fazowe itp. blablabla. Do tego dochodza przesluchy
z kanalow cyfrowych i innych elementow komputera. poza tym taki
czytnik CD jest zwykle podlaczany przez karte muzyczna. od jakosci
takiej karty bardzo wiele zalezy, gdyz sygnal z CD przechodzi przez
mikser takiej karty. Dobrze jest jesli czytnik CD ma wyjscie cyfrowe,
ktore sie wpina do wejscia cyfrowego miksera karty muzycznej. przesluchow
jest duzo mniej, lecz wtedy jakosc odtwarzania jest uzalezniona z kolei
od parametrow karty dzwiekowej. CD zajmuje sie tu tylko korekcja bledow,
i rzecz jasna czytaniem plyty :)))))

No coz. to tyle z garsci podstawowych wiadomosci. slyszalem tylko
ze czytnik Pionier daje Audio b.wysokiej jakosci. Jak to faktycznie
wyglada, nie wiem bo tego czytnika na oczy nie widzialem, na uszy
nie slyszalem.

aha. jesli chcesz odczytywac dzwiek z plyty kanalem cyfrowym (czyli zlaczem
IDE lub SCSI), to rodzaj czytnika ma niewielkie znaczenie. byleby sie dalo
czytac tym kanalem. Problemem moze byc slaba korekcja bledow czytnika
jak czytnik jest slaby, przez co program zczytujacy czesto sie moze
zatrzymywac.