Re: FAT a HPFS - pytanie lamy.

Autor: Kabala.Rok2.Student.II.UJ_at_softlab.ii.uj.edu.pl
Data: Wed 15 Jan 1997 - 17:49:53 MET

> Date sent: Wed, 15 Jan 1997 17:16:50 +0100
> Send reply to: pecet_at_man.lodz.pl
> From: BERNAT_at_alfa.ichf.edu.pl (Piotr Bernatowicz)
> To: Multiple recipients of list <pecet_at_man.lodz.pl>
> Subject: FAT a HPFS - pytanie lamy.

> No wlasnie. Przeczytalem juz kilkanascie postingow traktujacych o wyzszosci
> HPFS nad FAT oraz o tym ile zajmuje cluster na dysku w FAT a ile w HPFS, ale
> czy ktos mi moze wyjasnic na czym dokladnie ten caly FAT polega i czym
> dokladnie rozni sie od HPFS? I dlaczego wielkosc clustera w FAT-cie zalezy
> od wielkosci dysku?

> [...]

Obrazowo to jest mniej wiecej tak.

Cluster - jest to wielokrotnosc sektora, dos zapisuje zawsze caly
cluster ( tzn. plik o dlugosci 1B zajmie caly cluster - reszta nie do
wykoszystania), wiec przy duzym klastrze, duzej ilosci malych plikow
straty sa obromne.

FAT - tablicz alokacji plikow - tutaj pamieta sie w jakich klastrach
jest dany plik. Dokladniej w katalogu w ktorym znajduje sie
dany plik jest info - pierwszy klaster zajmowany przez dany plik, a w
fat`ie pod numerem wskazanym przez katalog jest info jaki nastepny
kluster jest zajmowany przez dany plik, az tak do konca pliku).
Problem jest w tym ze fat jest 16 bitowy - to znaczy mamy 65535
(dokladniej troche mniej, czesc numerkow oznacza koniec pliku,
uszkodzony kl. i tym podobne) numerkow do ponumerowania klustrow,
wiec czym wiekszy dysk tym wiekszy musi byc kluster. Jesli mamy 2k
kluster to max. partycja to ok. 65535*2k - ok.127 MB.

Co do HPFS to narazie wiem tylko tyle, ze jest 32 bitowy, cluster 512
bajtow, dlugie nazwy plikow( do 255 znakow), a jak to jest
zorganizowane to jeszcze nie wiem.

Maciek Kabala
kabala_at_softlab.ii.uj.edu.pl