Re: PCI2 [bylo: Re: Nowe PECET'y]

Autor: Piotr Sobczak (piotrs_at_tch.waw.pl)
Data: Thu 09 Jan 1997 - 18:30:31 MET

Leszek A. Szczepanowski napisal (-a) :

> A propos nowych pecetow, to slyszalem ze w lutym maja sie pojawic
> plyty glowne z PCI2 ktore jest taktowane 33 MHz.
> Bo malo kto wie, ze obecne powszechnie PCI taktowane jest
> 2 x DMA clock czyli okolo 8 MHz. Wydajnosc tej szyny to wynik
> jej szerokosci na 64 bity....
> Strach pomyslec jak szybka bedzie nowa szyna PCI :-)))
> Tak wiec mowienie ze PCI teraz juz chodzi na 33 MHz to mydlenie ludziom
> oczu, a prawda jest inna.

Cos mi sie wierzyc nie chce w to co piszesz bo taka rzecz byla juz kiedys
w dalekiej przeszlosci i EISA sie nazywala. Aktualne PCI (2.0 i 2.1) sa
32-bitowe i na dodatek jeszcze adresy z danymi sa multipleksowane na tych
samych wyprowadzeniach wiec nie wiem jak tam upchac 64-bity. PCI 64-bitowe
sa dluzsze (mniej wiecej tej dlugosci co slot ISA) i mozna je juz spotkac
w maszynach RISCowych (np. Digital Alpha) ale dalej jest to 33MHz czyli
teoretycznie 264MB/s. Jesli PCI mialaby zegar 8MHz to nie byloby praktycznie
roznicy w predkosci miedzy oboma szynami tymczasem w praktyce EISA to ok.
30MB/s a PCI ok. 120MB/s. Dalszym rozwinieciem PCI mogloby byc (oprocz 64-
bitow) podwojenie czestotliwosci zegara szyny do 66MHz (teoretycznie 0.5
GB/s) ale Intel promuje nowy, calkiem inny od PCI, standard szyny dla kart
graficznych (bo w koncu z calego komputera to walasnie grafika jest
najbardziej wymagajaca bo zarowno kartom sieciowym jak i kontrolerom
dyskowym w zupelnosci wystarcza normalny PCI 2.0) co sie AGP nazywa (w
zaleznosci od wersji bedzie mial wydajnosc od 264MB/s do 0.5GB/s ale sa
jeszcze inne bardziej ciekawe zalety AGP).

Piotrek