Re: Partycje i rozmiar cluster'a

Autor: Michal Tyrala (kbns_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Fri 03 Jan 1997 - 09:18:36 MET

joshua2_at_rexio.uci.agh.edu.pl (Jacek Osiecki) wrote:

> Tia... Ja na dysku 1.2 GB mialbym ok. 300 MB strat... na dysku 2GB to by bylo jakies
> 400-500 MB... a to jest troche wiecej niz 10%...

No wlasnie, wszystko zalezy od tego, co trzymamy na takim dysku.
Napisalam swego czasu programik, ktory wylicza obszar zajety przez
pliki na dysku przy roznych rozmiarach clustera. Wyniki dla kilku
przypadkowych CDkow:

1) SGS-Thomson Data on Disc
Cluster :Obszar zajety: Straty
  2048 : 517892096 : 5699534
  4096 : 528064512 : 15871950
  8192 : 548536320 : 36343758
 16384 : 590135296 : 77942734
 32768 : 678002688 : 165810126
Suma dlugosci plikow: 512192562

2) PCWK 9/96
  2048 : 658622464 : 6759681
  4096 : 667361280 : 15498497
  8192 : 685391872 : 33529089
 16384 : 723697664 : 71834881
 32768 : 808288256 : 156425473
Suma dlugosci plikow: 651862783

3) Picture Publisher 4 (install + ~200MB tiffow + dema micrografx'a)
  2048 : 623689728 : 1385988
  4096 : 625319936 : 3016196
  8192 : 628695040 : 6391300
 16384 : 634929152 : 12625412
 32768 : 651165696 : 28861956
Suma dlugosci plikow: 622303740

4) Polskie ksiazki telefoniczne 1.0 (pare *stumegowych dbfow)
  2048 : 415430656 : 100929
  4096 : 415551488 : 221761
  8192 : 415809536 : 479809
 16384 : 416382976 : 1053249
 32768 : 417529856 : 2200129
Suma dlugosci plikow: 415329727

5) Born to Love :) (5*avi + video for windows)
  2048 : 520372224 : 72021
  4096 : 520450048 : 149845
  8192 : 520609792 : 309589
 16384 : 521011200 : 710997
 32768 : 521961472 : 1661269
Suma dlugosci plikow: 520300203

Komentarz:
1. Straty = obszar_zajety - suma_dlugosci_plikow
2. Programik wprowadza niewielki blad. Mianowicie nie chcialo mi sie
dokladnie analizowac zajetosci katalogow i przyjalem, ze informacje o
katalogu mieszcza sie w jednym clusterze.
3. Cluster vs rozmiar partycji
          512 dyskietki :)
         2048 do 128MB
         4096 128-256MB
         8192 256-512MB
        16384 512-1024MB
        32768 1024-2048MB
MB=2^20

Jak widac na zalaczonych obrazkach :) z ta typowoscia roznie bywa.
CDki 1 i 2 zawieraja kupe roznej dlugosci plikow, i dla nich straty
siegaja ok 30% (na oko) -> ja bym dzielil na partycje dla tego typu
plikow.
Filmy i duze inne duze pliki - tym cluster raczej nie robi wiekszej
roznicy i tu bym nie dzielil.

PS. Ja podzielilem tak: 511 + 511 + 250 + 120 + 1020 + reszta
czekajaca na linuxa :) i na razie nie zaluje.

Pozdrowienia,

--
Michal Tyrala
kbns_at_zeus.polsl.gliwice.pl