Re: Dysk >=2.1 GB + stara plyta 486 + (karta kontrolera HDD) - wyzwanie ???

Autor: Piotr Sobczak (piotrs_at_tch.waw.pl)
Data: Tue 29 Oct 1996 - 09:36:55 MET

Rafal Dylong napisal (-a) :

> Ostatnio napotkalem na nastepujacy problem: jak podlaczyc dysk 3.2 GB Quantuma
> do plyty glownej pod 486 (proba rowniez z dosc nowa plyta Soyo pod P5).
[...]
> [...]
> nic nie stoi na przeszkodzie, azeby podlaczyc do niej zewnetrzny kontroler HDD,
> ktory spelnial by postawione mu zadanie - tzn. umozliwial obsluge dysku 3.2 GB
> oraz umozliwial bootowanie systemu z tego dysku.
> I teraz pytanie. Czy ktos spotkal sie z w/w problemem & jak go rozwiazal?
> Czy moje rozumowanie dotyczace kontrolera jest sluszne? Czy i ewentualnie
> gdzie(i za ile -rzad ceny) mozna kupic taki(o w/w wymaganiach) kontroler HDD?
> Jak to jest rozwiazywane w przypadku systemow skladanych na zyczenie - typu
> 486+3.2GB. Czy sa plyty pod 486 ktore suportuja takie dyski?

Sa trzy mozliwosci rozwiazania problemu duzych (powyzej 2.1GB) dyskow EIDE
na plytach starszego typu lub z BIOSem nie obslugujacym takich dyskow.
1. Upgrade BIOSa (co moze byc problemem w starych plytach 486 ktore nie maja
Flash BIOSa lub nie wiadomo z kad taka plyta pochodzi i gdzie taki BIOS
mozna znalezc lub plyta jest tak stara ze producent nie robi juz nowych
BIOSow do niej).
2. Nowoczesny kontroler z wlasnym BIOSem (drogo i bardzo ciezko cos takiego
zdobyc, mozna kupic Tekrama ale nie wiem czy on na 100% rowniez obsluguje
dyski powyzej 2.1GB)
3. Wyciagnac od producenta odpowiedni software podobny do tego jaki dawano
kiedys do dyskow powyzej 528MB (np. Seagate do dyskow Medalist Pro 2.5GB
dodaje dyskietke z DiscWizard)

Czwartym ale i najdrozszym spoesobem jest wymiana plyty na nowoczesniejsza z
Flash BIOSem i odpowiednim supportem technicznym producenta (WWW, ftp).

Piotrek