Re: Sieci NEURONOWE ...

Autor: Piotr Trzcionkowski (trzcionk_at_us.edu.pl)
Data: Thu 24 Oct 1996 - 22:47:57 MET DST

22 Oct 1996 08:27:18 GMT, janota_at_usctoux1.cto.us.edu.pl (Miroslaw
Janota) napisal(a):

> Hello everybody !

        Cześć Ci

> Czy ktos moglby udzielic mi informacji na temat sieci neuronowych, czym
>to sie w ogole je ???????

To takie neuronki, których model jest banalny a odpowiada temu co masz
w swojej głowie. Każdy neuronek ma kilka wejść o różnych wagach i
jedno wyjście. Wartość wyjściowa jest liczona zwykle jako suma
iloczynów wartości i wag podanych na wejście. Wagi się zmieniają po
pobudzeniu neuronu tak, że jak zareaguje jest uwarunkowane tym jak był
pobudzany w przeszłości. Neurony są łączone ze sobą tak by powstała
sieć. Zwykle naukowe sieci mają model warstwowy a konkretnie
przynajmiej 3 wartwy.

Cechy szczególne: możliwość uczenia wynikająca z modyfikacji wag i
przetwarzanie równoległe (prawdziwe) pozwalające na bardzo szybkie
działanie.

Zastosowanie: obiekty, które muszą się uczyć. Sieć może się np.
nauczyć przebiegu funkcji (np. przebieg akcji na giełdzie) albo
wyglądu osób. Ogólnie proces uczenia sieci jest dość przypadkowy i
sieć może się czegoś nauczyć pozornie dobrze tzn. dla pewnego zbioru
pytań będzie udzielała prawidłowych odpowiedzi, ale gdy podać coś
spoza odpowiedź może być zła. To jest tak, że ona się czegoś nauczyła
ale dokładnie nie wiadomo czego. Z drugiej strony sieć zwykle
przybliża i nie dostrzega drobnych zmian. Można np. nauczyć sieć
rozpoznawania pisma różnych osób poprzez podanie sieci pewnej
wystarczająco dużej liczby próbek. Cała informacja będzie zawarta w
samym stanie neuronów a nie w postaci określonego algorytmu. Zdajesz
chyba sobie sprawę z tego jak trudno byłoby wymyśleć taki algorytm.

Przy okazji. Jest lista dyskusyjna na ten temat. Z tego co mi wiadomo
nie jest zbyt oblegana (jak zwolenników UPR) tak, że można sobie
pozwolić na zapisanie się. Miałem nawet sam to zrobić.

Piotr Trzcionkowski
tel. +48 (0-32) 1-284-907
mailto:trzcionk_at_us.edu.pl
http://www.cto.us.edu.pl/~trzcionk