Re: Re: POLSKIE LITERY -- ZAKOŃCZENIE - (29?=

Autor: Rachowiak P. (rachp_at_hum.amu.edu.pl)
Data: Wed 23 Oct 1996 - 09:57:41 MET DST

> Date: Wed, 23 Oct 1996 02:45:11 +0200
> From: michotaz_at_cadvision.com ( michal)
> To: Multiple recipients of list <pecet_at_man.lodz.pl>
> Subject: Re: Re: POLSKIE LITERY -- ZAKOĐCZENIE

> zajrzyj do tablicy "IANA" (Internet Assigned Numbers Authority)
> a dopiero później wypowiadaj się na ten temat. Windows-1250
> jest również standardem w Internecie.

Może i tak, tylko ...

No właśnie - problem jest w tym "tylko".

Sam naraziłem się niektórym osobom wypowiadając podobne zdanie -
otrzymałem zresztą jedną solidną reprymendę oraz kilka rzeczowych
odpowiedzi i porad. To wszystko skłoniło mnie jednak do zmiany
poglądów (wiadomo, kto ich nie zmienia!) - doszedłem do wniosku, że
właśnie używając CP-1250 zawężam grono osób (to odnośnik do jednego z
dzisiaj przeczytanych listów), dla których moja poczta (nie tylko
zresztą moja) jest możliwa do komfortowego przeczytania - czemu ma
bowiem służyć zmuszanie na siłę sadowników i amigowców do trawienia
Microsoft'owych osiągnięć?

ISO daje (przy braku zacietrzewienia oraz przy dobrej woli
wszystkich) możliwość wygodnej (po polsku, a nie po polskawemu)
korespondencji, przy czytaniu której nie muszę się zastanawiać, czy
"sie ma" jest panaOwsiakowym "sie ma", czy też "się ma" (to i owo do
powiedzenia).

A przecież problem wcale nie jest trudny do rozwiązania. Kończy się
on z chwilą, gdy przystosuje się używane mailery do dokonywania zmian
"w locie". Jak dla mnie Pegasus robi to wyśmienicie!

Wyniki głosowania wskazują, że nie ma chyba większych przeszkód, aby
ISO stał się dla nas standardem. Dla mnie jego przyjęcie docelowo
oznaczać będzie pozbycie się kłopotu pamiętania, do kogo mogę pisać z
polskimi diakrytykami (niezależnie od platformy sprzętowej), a do
kogo bez nich - z punktu widzenia użytkownika (nie tylko) poczty jest
to dla mnie obecnie bardzo istotne.

Zalegalizowanie polskich liter w ISO i powszechne stosowanie tego
standardu w korespondencji na polskie listy dyskusyjne wymusi w końcu
ujednolicenie, co na pewno nie pozostanie bez wpływu na konsolidację
"międzyplatformową" (oczywiście pamiętając o wszystkich pożałowania
godnych animozjach) polskich Internautów,

czego wszystkim Nam życzę

Przemysław R.

 Przemyslaw Rachowiak
 mailto:rachp_at_hum.amu.edu.pl