Re: Zakup komputera

Autor: Tomasz Jarnot (jurand_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Thu 17 Oct 1996 - 11:10:03 MET DST

On Wed, 16 Oct 1996, Dariusz Kloc wrote:

> W najblizszym czasie mam zamiar kupic komputer.
> W tym miejscu zwracam sie z prosba do wszystkich
> ,ktorzy przeszli przez ten ciezki okres w zyciu
> mlodego czlowieka ,aby podzielili sie ze mna swoimi
> doswiadczeniami i pomogli podjac trudne decyzje np.:
>
> - czy koniecznie Pentium ? (Cyrix ?)

NIekoniecznie... Ale naprawde warto zainwestowac w Intel'a bo te
procesorki bardzo ladnie pracuja ( szczegolnie jesli chodzi o obliczenia
) i daja sie podkrecac na wyzsze czestotliwosci, czego nie mozna zrobic
np. z AMD K5 i Cyrix'ami. Jesli ja mialbym teraz wybierac to bylby to
P100, ew. P133.

> - czy warto kupic monitor 15 calowy ?

Zdecydowanie tak. Roznica cenowa miedzy 14" a 15" nie jest az tak duza, a
komfort w pracy o wiele lepszy. Przede wszystkim wyzsze czestotliwosci
odswiezania obrazu, a co za tym idzie mniejsze zmeczenie wzroku przy
dluzszej pracy. Poza tym wyzsze mozliwe rozdzielczosci do uzyskania (
1600*1200 - przydaje sie wbrew pozorom nawet czesto :) ) Dobre monitory
to Sony ( kineskop Blac Triniton ), Samsung, MAG, znacznie gorsze sa
Daewoo.

> - czy slusznie jest kupowac na gieldzie ?

Ja bym ci odradzal kupowanie na gieldzie. Duze ryzyko, problemy z
gwarancja... Lepiej w jakiejs taniej firmie bo roznice miedzy cenami na
gieldzie a firmowymi sa bardzo nikle teraz. A tak to wiesz gdzie firma
jest zawsze mozesz tam podejsc i spytac co masz zrobic jak wynikna jakies
problemy ew. zaniesc tam sprzet... A tak gielda to tylko raz w tygodniu :)

> - gdzie warto kupowac ?

Popytaj wsrod znajomych na pewno maja jakies doswiadczenia.. Ale nie
kieruj sie tylko i wylacznie cena, ale takze renoma firmy ( uwaga,
Optimus nie posiada renomy :))) ). Jesli gwarancje sa zalatwiane od reki,
sprzedawcy potrafia cie dokladnie poinformowac o parametrach produktow a
ceny sa rpzystepne to juz polowa sukcesu. Najlepiej wez kogos kto sie an
tym zna i idz z nim po firmach zrobic przeglad :) Odradzam Optimusa,
Vobis i JTT oraz wszystkich ich przedstawicieli...

> - ... ?

No tu by mozna bylo dodac co jeszcze oprocz tego procesora powinno tam
byc... Po pierwsze minimum 16 MB RAM - wiekszosc nowych programow i gier
bardzo slabo chodzi na 8 MB, wrecz w ogole odmawiaja wspolpracy. Po
drugie szybka karta grafiki - poczynajac od najtanszych S3Trio64 V+ ( ale
z 2 MB pamieci ), poprzez S3 Virge 2 MB ( sprzetowe dopalanie funkcji 3D
- naprawde warto sie w takie cos zaopatrzyc :) ), konczac na STB
Lightspeed 128 2,25 MB ( zdecydowanie najdrozsza z wymienionych ale tez
najlepsza ). Karta grafiki MUSI miec min. 2 MB DRAM, bo inaczej
drastycznie spada jej wydajnosc. Nastepnie twardy dysk - optymalnym
zakupem jest teraz 1,3 GB - mniejsze sa za male a wieksze za drogie.
Polecam Caviary serii 21200 ( tryb pracy Pio4 ), Quantum Fireball, oraz
Seagate MEdalist ( bron Boze nie daj sie namowic na Connera albo Seagate
Cabo, albo MAxtora... strasznie wolne ). PLYTA GLOWNA... non stop tocza
sie zazarte polemiki ktora lepsza.. Otoz najlepsze sa ASUS-y ale tez
najdrozsze... Dobrymi plytami sa Gigabyte ( sam uzywam plyty GA586 HX ) -
sa tez znacznie tansze od ASUS-ow. Warto kupic plyte z ukladem Triton VX,
lub Triton HX, gdyz obsluguja one tryb Bus MAster, co znacznie odciaza
procesor w czasie intensywnej wymiany danych z dyskami.

PRzykladowa konfiguracja w miare na poziomie :
- plyta Gigabyte 586 VX
- procesor P100 ( mozna puscic na 120 lub 133 Mhz )
- 16 MB RAM
- S3 Virge 2 MB
- HDD 1,3 Caviar 21200 lub Seagate MEdalist 1,3 GB
- Obudowa Midi Tower
- monitor 15" MAG ( dla zamozniejszych - SONY SxII )

To by bylo chyba na tyle...

                                                Jurand