Re: sporo pytan o SB 16 Vibra OEM....

Autor: Tomasz Slodkowicz (slodki_at_infoserv.ii.uj.edu.pl)
Data: Wed 16 Oct 1996 - 18:34:27 MET DST

Grzegorz Jon (gjon_at_usctoux1.cto.us.edu.pl) wrote:

> troche tego bedzie,ale licze ,ze odpowiecie dosyc normalnie i jak najszarzej:
> 1.Vibra jest jakoby jakas podroba SB...znaczy sie jakis dalekowschodni
> wyrob z chipsetem (<--text kupla...co to jest???) SB...o co chodzi tak
> naprawde..

Vibra16 to nowy chip CL. Kiedys montowali SB z wielu kosci, ale ostatnio
wszystko wpakowali do jednej. Tak wiec Vibra16 (chip) to produkt CL (nie
widze podrobek...) Natomiast sprzedaja go takze innym, i stad mnostwo OEM
SB16. Tak wiec kupujesz scalak (serce) SB16 prosto od CL, natomiast "ktos"
ci to montuje do kupy... Oczywiscie pelna zgodnosc sprzetowa z sb16 (to dla
programujacych) oraz dzwiek 16bit w grach (zamiast 8bit a'la sb pro).

> 2.czy OEM znaczy gorszy?...i co w ogole znaczy?..kontekst lapie,ale jak to
> leci dokladnie na ich i nasze...

patrz wyzej...

> [...]
> pomarzyc)?..a,wszystko chodzilo w miare normalnie gdy np.podlaczylem sie
> pod monitor z glosnikami i wyjsciem na sluchawki...no tam to bylo zycie...
> jesli sie nie da zmienic tego faktu,to jak sprawic,bym mogl sluchac mimo
> wszystko tak jak lubie...moze jakos przez CD-ROM ????

> 4.no i jest tylko wyjscie "LINE-IN"...podobno mozna to zmienic
> jumperami...pech w tym,ze jakos za cholere nigdzie nie moge znalezc opisu
> utawien juperow na tej karcie...chodza sluchy ,ze Creativity nie daje
> takich rzeczy...moze ktos mimo wszystko moglby mi pomoc...fajnie,gdyby byl

No wiec jest jedno wyjscie jack, ktore pracuje jako SPEKER/LINEOUT.
Przelacza sie zworkami - albo jest wzmacniacz na karcie (slaby) albo
zewnetrzny. Niestety OEM ma to do sieie, ze kazdy ma inaczej projektowana
plytke i oznaczenia. U mnie jest 6 jump. zaraz za gniazdami, a przelacza sie
LINEOUT/SPK nastepujaco:

   X - X X X X - X
   X - X X <-----> X X - X
(tzn. przesuwajac 2 zworki rownolegle w dol/gore).

> 5.pieni mnie fakt,ze caly czas te karte slychac...znaczy sie czasami
> zapominam wylaczyc wzmacniacz,przez ktorego z bolem przychodzi mi sluchac
> i caly czas slysze jakies piski,skrzypienia i mnostwo zbednego badziewia
> fonicznego... czlowiek ruszy mysza i juz cos tam...nawet pod Nortonem przy
> jezdzeniu belka slysze skoki po kazdym ruchu...nie jest to moze zbyt
> glosne,ale pieniace...a,na sluchawach tez to sluchac,wiec sam wzmacniacz
> nie ma tu nic do rzeczy...

Czesto program przy wyjsciu (np. gra) nie odlacza karty od gloasnikow
(specjalne rozkazy speaker on/off) i wtedy pozostaje jakis szum/pisk. Mozna
sobie samemu to wylaczyc piszac krotki programik...

> ....troche z innej beki:
> 6.czym jest tak naprawde DMA(wiem co znaczy skrot i...to wszystko)?...ale
> ludzkimi slowami panowie..ja czlowiek srednio uczony..

DirectMemoryAcess - zamiast procesor procowicie przepisywac bajt po bajcie z
miejsca w miejsce, odpowiednio zaprogramowany uklad DMA rownolegle w
wykonywaniem przez procesor innych zadan moze to zrobic "w tle".
Mozna zaprogramowac pare takich zadan na raz, takze 8/16bit - to wlasnie
jeden z nich zarezerwowany jest dla karty dzwiekowej. Trzeba po prostu
przydzielic na dzwiek jeden z wolnych "numerkow"...

> 7.co to jest AWE?.... nagrywalne WT????...

AWE = SB AWE 32 = SB16 + WT + RAM + filtry + .... ?

> 8.pod win'95 jest COS do odtwarzania,np.MID'ow.... w Explorerze klikam
> sobie w dany .MID i brzeczy mi dzwiek (brzeczalo..cudem tradycyjnym w'95
> mi to wyrznal)...jak to sie zwie...a,95 nazywal to Odtwarzaczem...przy
> okazji -jak to zainstalowac?

MPlayer = Multimedia Player
Patrz ControlPanel->Add/Remove Software->Windows Components (?)

> 9.kochany w'95 przyjmuje sobie,ze pewne pliki bedzie uruchamial tylko i
> wylacznie okreslonymi programami...zdarzylo mi sie uwuerzyc w cudownosc
> tego faktu,ale wkrotce wycialem ow programik i mam kasze (wiem,to za kare)...
> jak mu odradzic takich dzialan???...zaznaczam,ze klikanie na pliku prawym
> klawiszem mychy nie prowadzi do nieczego ciekawego...

RegEdit -> RegistryEditor, ale tu juz nie wiem jak w W95.... radz se sam ;)

> to chyba tyle...jak znam zycie czegos tam i tak zapomnialem....
:)

                                                Tomek

--
  Tomasz Slodkowicz   Institute of Computer Science
                      Jagiellonian University, Cracow, Poland