Re: klastry

Autor: Jan Rychter (jwr_at_icm.edu.pl)
Data: Wed 16 Oct 1996 - 01:24:21 MET DST

  Jarek> Dobrze ze dopisales to "prawie". O ile w ext2fs nie zmienilo
  Jarek> sie nic ostatnio (a to co czytalem to jest powielenie fs
  Jarek> spotykanego na unix'ach od 20 lat), to w inode masz miejsce na
  Jarek> zapis 10 blokow bezposrednich, blok posredni, posredni 2, i
  Jarek> posredni 3.

  Nie zmieniło się nic specjalnego. I nie, nie całkiem jest to
powielenie -- choć podstawowe założenia są identyczne, fakt.

  Jarek> Jesli blok liczy 512B (jak to bylo od dawna a u*x), to blok
  Jarek> posredni 3 zawiera 128 adresow blokow posrednich 2, ktore
  Jarek> lacznie zawieraja 16384 opisow blokow posrednich 1, ktore
  Jarek> zawieraja teraz 2M opisow blokow, a wiec zaledwie 1GB pliku..
  Jarek> Jak chcesz miec pliki dluzsze (video, bazy danych?) to
  Jarek> potrzebujemy wiekszy cluster, o przepraszam - blok. Tak -
  Jarek> chyba zaczynam sie domyslac dlaczego znikl problem mylenia
  Jarek> uzytkownikow przyzwyczajonych do KB, wyswietlaniem zajetosci w
  Jarek> blokach po 0.5KB...

Ops. Wygląda na to że znasz się na tym lepiej ode mnie :-) Ja tylko
dodam, że pliki w ext2fs faktycznie mogą mieć maksymalnie 2GB i jest to
limit na który daje się natrafić (mniej lub bardziej boleśnie).
Zdaje się że jest tak dlatego, że blok ma 1024b.

Nie wiem czy w tej chwili jest prosty sposób na obejście tego.

  Jarek> Dalej jest troche lepiej niz w DOS, bo rozmiar pliku rosnie
  Jarek> potegowo z rozmiarem bloku - ale nadal trzeba myslec o
  Jarek> wiekszych clustrach..

Tylko że na ogół to 'lepiej niż w DOS' zauważa się na _małych_ plikach a
nie na dużych. Ja np. nie widzę żadnego zastosowania dla plików >
2GB. Jeżeli ktoś potrzebuje używać tej wielkości danych, to i tak
powinien mieć porządną bazę danych która coś z tym sensownego zrobi
(np. użyje własnej partycji albo rozłoży na pliki).

pozdrawiam,
--jwr