Wyniki mini ankiety - jakich uzywamy Windows, jezeli uzywamy.

Autor: Grzegorz Bodaszewski (warta_olsztyn_at_telbank.pl)
Data: Mon 09 Sep 1996 - 23:58:57 MET DST

Dziekuje wszystkim, ktorzy wzieli udzial w mojej mini-ankiecie
na temat Windows i przepraszam za opoznienie - obiecywalem
podsumowanie na piatek. Niestety, z roznych przyczyn przestalem
ostatnio byc 'maszyna czasu rzeczywistego', inaczej mowiac mam
klopoty z odpowiednio wydajna obsluga przerwan :-(

Zgodnie z propozycja Leszka Szychowskiego podaje liste osob,
ktore wziely udzial w ankiecie, bez zaznaczania, ktore z nich
na co glosowaly - wydaje mi sie, ze w ten sposob zachowane zostaje
pewne minimum anonimowosci, tzn. glosow [i faktu posiadania
lub nie licencji na uzywane programy ;-)] nie da sie powiazac
z konkretna osoba. A o to glownie chodzilo - przynajmniej autorowi
pierwotnego wniosku o anonimowosc ankiety, ktory zgodzil sie
na takie rozwiazanie. Mam nadzieje, ze nikt z Was nie bedzie mial
o to pretensji - jezeli ktos poczuje sie urazony zamieszczeniem jego
nazwiska na ponizszej liscie, to oczywiscie prosze o zjadliwy
e-mail :-)

W ankiecie wzielo udzial 45 osob:

Robert Lukasz <rlukasz_at_telbank.pl>
Jerzy A.Radzimowski <jerzyara_at_odn.zgora.pl>
szymon_at_uci.agh.edu.pl (Szymon Sokol)
z00mbie_at_cc.uni.torun.pl (Krzysztof z00mbie Trzaskulski)
January Weiner <uxjweine_at_if.uj.edu.pl>
Pawel Wimmer <pawel.wimmer_at_lupus.waw.pl>
Sylwester Łoś <sly_at_lodz.pdi.net>
Marek Baczek <mgb_at_qdnet.pl>
kompas_at_uci.agh.edu.pl (Piotr Piatkowski)
Radoslaw Poplawski <radekp@[204.7.246.130]>
Tomasz Brykner <bryknert_at_snack.p.lodz.pl>
Romuald Zylla, T.Uni. of Lodz, PL <zylla_at_lodz1.p.lodz.pl>
Slawomir Bialek <Slawomir.Bialek_at_batory.kat.ids.edu.pl>
Grzegorz Szyszlo <ZNIK_at_pluton.pol.lublin.pl>
Emil Stepniewski <emil_at_oeiizk.waw.pl>
andyg_at_qdnet.pl (Andrzej Grzegorek)
Michal Rok <mrok_at_waw.pdi.net>
lesiu_at_zeus.polsl.gliwice.pl (Leslaw Frydel)
pteczyn_at_hum.amu.edu.pl (Piotr Teczynski)
rolka_at_igo.katowice.pl (Michal Rolka)
Cecil_at_klio.umcs.lublin.pl (Mariusz Studzinski)
Pawel Lijewski <plij_at_sunlink.net>
Tomek Rubaj <trubaj_at_ajax.umcs.lublin.pl>
Lech Szychowski <lech.szychowski_at_pse.pl>
Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. <kir_at_telbank.pl> (Krzysztof Kobus)
Pawel F. Gora <gora_at_if.uj.edu.pl>
bdobr_at_sparc-1.uni.opole.pl
baranows_at_uci.agh.edu.pl (Pawel Baranowski)
Krzysztof Pierzchala <krzys_at_slc1.iinf.polsl.gliwice.pl>
Jacek Piskozub <piskozub_at_iopan.gda.pl>
Pawel Madziar <pmadziar_at_mach3.polbox.com.pl>
Ryszard Korwin-Mikke <rmikke_at_onyx.altkom.com.pl>
Janusz Sklorz <jsklorz_at_rsw.pl>
Gregorio Kus <Grego_at_RMnet.IT>
Witold Przygoda <ufprzygo_at_cyf-kr.edu.pl>
Maciej 'Babcia' Dobosz <maciek_at_oeiizk.waw.pl>
Grzegorz Tomczyk <gtomczyk_at_snack.p.lodz.pl>
Interludek <interlud_at_platon.umcs.lublin.pl> (Artur Znamierowski)
Adam Szczurowski <martin_at_idirect.com>
Andrzej Przygodzki <andrzejp_at_complex.com.pl>
Marek Branecki <m.branecki_at_pbg.pl>
LUKASZ BAJONSKI <LBAJON_at_sgh.waw.pl>
Krzysztof Guzla <kg_at_prosys.wroc.pl>
BARTOSZ J. DEKA <DEKA_at_beta.ii.tuniv.szczecin.pl>
Artur Schwartz <artursch_at_gywa.pl-net.pl>

Tak rozkladaly sie glosy:

W95 tak, glownie 22 48,89%
W 3.1x, nie chce W95 10 22,22%
Nie uzywa win w ogole lub prawie wcale 7 15,56%
WIN-OS2 3 6,67%
Na przemian 95 i 3.1x 2 4,44%
NT 1 2,22%

Jedna osoba z uzywajacych obecnie WWG 3.11 planuje przejscie w
najblizszym czasie na NT.

Obie osoby uzywajace na przemian 95 i 3.1x jako powod takiego
postepowania podaly wzgledy licencyjne - tzn. w pracy maja licencje
na 95, a w domu na 3.1x.

Jak widac, jezeli juz ktos uzywa Windows, to w wiekszosci (nie
przewazajacej, ale jednak) wypadkow jest to Windows 95. Smutny to
wniosek, przynajmniej dla mnie osobiscie - poniewaz nie zgadza
sie z moimi wlasnymi pogladami ;-)

Osoby, ktore zadeklarowaly, ze nie uzywaja (lub prawie nie uzywaja)
Windows, w wiekszosci wypadkow maja z nimi kontakt - na komputerach
znajomych, rodziny itp. Czyli nie uzywanie Windowsow mozna uwazac
za ich swiadomy wybor.

Wszyscy uzywajacy WIN-OS2 zadeklarowali, ze pracuja w trybie WIN-OS2
przez mniej, niz 50 % czasu lacznie spedzonego przy komputerze.

Niektorych bardzo trudno bylo 'zaszufladkowac' - wiekszosc osob
deklarujacych uzywanie W 3.1x uzywa tez innych systemow, czesto
przez wieksza czesc dnia - np. w pracy Unix, w domu W 3.11
na przemian z Dosem i Linuxem. Zgodnie z tytulem ankiety: 'jakich
uzywamy Windowsow JEZELI uzywamy' do kategorii nie uzywajacych
Windows w ogole lub prawie wcale zakwalifikowalem tych, ktorzy
zadeklarowali sporadyczny kontakt z Windows - przez mniej niz
10% czasu spedzanego z komputerem. Podobnie osobe, ktora
zadeklarowala uzywanie w pracy W 3.1, a w domu OS/2,
'zaszufladkowalem' do kategorii W 3.1

Wszyscy uzywajacy W 3.1 stwierdzili, ze mieli kontakt z W'95, ale
z roznych wzgledow nie chca zmieniac systemu - albo planuja
zmiane, ale na cos innego niz W'95.

Trudno policzyc sredni procentowy ilosc czasu spedzanego w Windows
przez ich uzywajacych, poniewaz niektore osoby nie podaly procentow,
inne zadeklarowaly uzywanie kilku komputerow w roznych konfiguracjach
-
np. jeden z 95, jeden z NT i jeden z Linuxem.

Kilka osob uzywajacych Windows 95 stwierdzilo, ze w zasadzie nie
pracuje
juz w trybie Dos 7 - czyli W'95 i ich aplikacje zaspokajaja wszystkie
ich potrzeby. Kontrastuje to z wypowiedziami uzytkownikow W 3.1x,
z ktorych zaden nie stwierdzil, ze Windows jest jedyna uzywana przez
niego platforma dla aplikacji - wszyscy oprocz Windows uzywaja do
roznych celow czystego DOS-a, Unixa lub OS/2. Kilku 'meczy' rowniez
instalacje eksperymentalne W'95, ale nie decyduje sie na uzycie
ich do powazniejszych celow.

Nie potwierdza sie twierdzenie, ze az 50% instalacji W'95 zostalo
skasowanych. Oczywiscie 45 osob to dosc nikla probka statystyczna.

Wypowiedzi, ktore wydaly mi sie ciekawe:

1. Uzytkownicy Windows 95
=========================
:Odkrylem Windows 95 i natychmiast wyrzucilem Windows 3.x
:Wspaniala praca wielozadaniowa - dosc stabilny-z prostota obslugi
:nieco przesadzone
-----------------
:Uzywalem Win3.1, do Win95 przymierzalem sie kilkakrotnie, w koncu
:za ktoryms razem nie odinstalowalem i juz tak zostalo. Mam dwie
:partycje - na dosa i na w95 - bo nie mam zaufania do w95 od strony
:command.coma i dzialania niektorych gierek pod dosem. W sumie jestem
:zadowolony[...]
------------------
:Mam konfiguracje DOS6.2 + Win95. Win95 zainstalowalem zaraz po jego
:ukazaniu sie (Win3.1 nie traktowalem jako SO wiec wywalilem toto tak
:szybko jak sie dalo). Win95 uzywam do modemowania i internetowania
:oraz do pracy z Wordem 6.0 i paroma innymi przydatnymi programami.
:Na Win95 nie narzekam specjalnie choc wymagania pamieciowe ma raczej
:malo atrakcyjne.
------------------
:[...] siedze na w'95 i w pracy (mus) i w domu (wybor - padniecie
:kompa z w'95 raz na 6-8 miesiecy bz powaznych nastepstw przezyje :-) )
:Co do czasu w % to ok. 80 dla win (masci wszelakiej - w firmie jest pare
:odmian) i reszta dla os2 - w domu (tylko sie przygladam).
:Co do nowinek ms to jednak boje sie i dlugo zastanawiam sie zanim
:zainstaluje jakies poprawki firmowane przez Billa. Wole drivery od producenta
:sprzetu.
-------------------
:Z niechecia zainstalowalem W95 ale teraz jestem z niego bardzo
:zadowolony. Pozwala mi na oszczedniejsze gospodarowanie czasem pracy.
:W sesji DOS'owej moge uruchamiac programy obliczeniowe (ktore
:zajmujowaly przed W95 sporo czasu) a w W95 zabrac sie za inna robote.
:Do W3.x juz nie powroce.
-----------------------
:> 1. Odkrylem Windows 95 i natychmiast wyrzucilem Windows 3.x
:To powyzej zgadza sie w 99% z moimi doswiadczeniami. Postawiilem Win95
:na wszystkim na czym bylo mozliwe (czasem po dokupieniu pamieci),
:lacznie instalowalem 95 na ok. 25 komputerach (mamy licenje MS na
:upgrade systemu operacyjnego na 50 maszyn - kiedys zalegalizowalismy ich
:oprogramowanie). Jestem ogolnie zadowolony - i chyba nie tylko ja: w tej
:chwli widze ok 30 maszyn w oknie Network Neighborhood.
:[...]
:Aha: wszedzie mamy Win95 PanEuropean. Jakos nie sa tu popularne
:spolszczenia.
--------------------------
:Uzywam Win95 jako podstawowego systemu na komputerze na biurku
:w pracy. Cenie za to, ze bezproblemowo udalo mi sie skonfigurowac
:Win do jednoczesnej pracy z Novellem 3.11 i TCP/IP (Linux).
:Zauwazone wady: pada dosyc czesto tzn. wysypuja sie programy
:np. Netscape a nie sam system. Poza tym straszliwie zwalnia jesli
:dysk jest poszatkowany.
:Bardziej odpowiada mi WARP ale licencje mam na zwyklego a nie
:na Conecta i jest problem z konfiguracja sieci.
:Podsumowajac: rewelacja to to nie jest ale pracowac sie da.
------------------------
:Uzywam W95 jestem raczej zadowolony!
:I znam co najmniej kilkanascie osob, ktore tez na codzien
:uzywaja W95 i sobie chwala.
:Ale znam tez pojedyncze opinie ludzi, ktorzy "psy wieszaja" na W95
:i na Microsoft'cie ale zawziecie korzystaja z W95 mimo iz moga
:uzywac Linuxa, Solarisa na Sun i x86.

2. Uzytkownicy Windows 3.11, ktorzy nie chca sie przesiadac na 95
=================
:Uzywam WfW z kilku przyczyn...
:1. Z racji oprogramowania, ktore musze uzywac w pra-
: cy, musi to byc Winda.
:2. Przezornie podpuscilem kilka osob aby przetestewaly
: W95 (beta i full version). Po ich opiniach odstapilem
: od instalacji.
:3. Mam sporo aplikacji i danych jeszcze z W3.1
:4. Mam w pracy jeden dysk i male szanse na drugi co
: zminimalizowaloby straty (sic!) wynikle z instalacji
: nowego systemu.
:5. Instalowalem kilka razy W NT, ale nie mialem czasu
: zeby przejsc na nie na swoim komputerze, teraz jestem
: na tyle "rozpaskudzony", ze czekam na nowa wersje.
----------------------
:W pracy: uzywam Windows 3.1PL przez ok. 60% czasu (reszta - DOS & Linux)
:Skutecznie jak do tej pory opieram sie probom wprowadzenia W95;
:motywuje to zarowno brakiem zaufania do nich, jak i niedostateczna
:podstawa sprzetowa
:W domu: OS/2. Z rzadka uzywam WIN/OS2, glownie aby przy pomocy
:Netscape obejrzec jakas !@#$ strone WWW, ktorej sie nie da obejrzec
:pod WebExplorerem; albo by uzyc pewnego specjalistycznego programu,
:przyniesionego z pracy. Mysle, ze czas spedzany przeze mnie w domu
:przy sesjach Win to mniej niz 10%.
-----------------------
:OK; uzywam Windows for Workgroups 3.11 wersja angielska
:(poprzednio: krotko niemiecka, dluzej polska) - oczywiscie jezeli
:chodzi o PC, bo na uczelni uzywam unixowe systemy.
:Co do Windows'95 - nabralem uprzedzen do nich, czytajac liste
:pl.comp.pecet - kilka razy mialem okazje pracowac i nie jestem zachwycony.
:Kilka razy zetknalem sie z problemami, typu samoczynne przestawianie
:trybu graficznego (a co najsmieszniejsze, na LCD, choc byl to
:zwykly PC), czy nie chce drukowac, a drukuje po wyjsciu i wejsciu
:do systemu - co mnie definitywnie zniechecilo do "probowania tego
:systemu"
----------------------
:Uzywam Windows 3.1 PL, srednio 10 godzin tygodniowo (Word, CorelDRAW)
:i szczerze mowiac nie pamietam kiedy ostatni raz mi sie wysypaly.
:Z G^95 sie spotkalem i to nie raz, ale zawsze podchodzilem z rezerwa,
:ostatnio wcale nie podchodze gdy zobaczylem jak przez pomylke
:uruchomiony DOS'owy SMARTDRV pokaszanil FAT.
:Kiedys probowalem to jakos 'skonfigurowac', ale na porzadnej maszynie
:P133, 16MB RAM, 1.2GB HDD ladowal sie ok 3-4minut.

Przepraszam za objetosc tego postingu - niestety, wyszla 'kobyla'.
Zdaje sie, ze tematu uzywania Windows nie da sie podsumowac w kilku
zdaniach :-)

Pozdrowienia,

Grzegorz Bodaszewski
== warta_olsztyn_at_telbank.pl