Szalona pogon w i n d y

Autor: Grzegorz Szyszlo (ZNIK_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Sat 07 Sep 1996 - 08:36:28 MET DST

---------------------------------105304032014754741741925222342

specjalnie powstawialem spacje bo niektorzy maja killfile :)
w attach... jest zawarty artykol, ktory znalazlem w grupie
pl.comp.www . polecam do przeczytania, zwlaszcza wszystkim ktorzy
bardzo chwala microsoft. naprawde wiele wyjasnia. same fakty.

---------------------------------105304032014754741741925222342
                    Microsoft vs Netscape
                     Kilka drobnych uwag
Szanowni Panstwo,
W ostatnim okresie mamy - my ludzie zwiazani z technologiami
komputerowymi - okazje obserwowac swego rodzaju wojne pomiedzy firma
Microsoft i Netscape na polu Internet-u. Wojna ta podsycana jest
glownie przez media, a w naszym krajowym przypadku przez
specjalistyczna prase. Wlasnie ta batalia, graniczaca z histeria
sprowokowala mnie do napisania tej krotkiej notatki bedacej prywatna
opinia w przedmiotowej sprawie.
Jak mowil moj nauczyciel historii - wojna nikomu nie wyszla na dobre
patrzac z perspektywy pojedynczego czlowieka, a nie historycznej
oceny. Jaka zatem mamy aktualnie sytuacje:
1. Microsoft udostepnil najnowsza komercyjna wersje swojej
przegladarki Internet Explorer 3.0. Mimo, ze przegladarka jest darmowa
powinnismy od niej oczekiwac, ze bedzie pracowac tak jak nalezy, czyli
dobrze. Niestety po raz kolejny okazalo sie, ze Microsoft tworzy
standardy otwarte pod warunkiem, ze tymi standardami sa Microsoft
Windows. Przycisniety do muru przez swoich klientow skopiowalem IE 3.0
z serwera Microsoft i zainstalowalem. Uruchomilem i wyszlo na to, ze w
mojej konfiguracji przegladarka potrafi wygenerowac tylko jeden
komunikat - w wolnym tlumaczeniu: nie moge sie skontaktowac z takim a
takim serwerem www, uruchom mnie ponownie. Oczywiscie procedura jest
zapetlona i ponowne uruchamianie generuje ten sam komunikat. Sprawa
jest bardzo prosta - na moim komputerze zainstalowany jest transport
TCP/IP pochodzacy z pakietu OnNet for Windows firmy FTP Software. Ze
wzgledu na to, ze rodzimy transport TCP/IP firmy Microsoft nie spelnia
wielu naszych wymagan uzywamy bardziej zaawansowanych technologii (jak
to ktos napisal nt. darmowego TCP/IP w Microsoft Windows - "masz to za
co placisz"). Produkty FTP Software to klasyka TCP/IP dla DOS/Windows.
Powstawaly one w momencie, kiedy Microsoft nie wiedzial jeszcze co to
jest TCP/IP. Punktem honoru kazdego producenta aplikacji TCP/IP bylo,
aby jego produkt pracowal na transporcie FTP Software. Microsoft
uznal, ze nie ma problemu bo przegladarka pracuje na jego transporcie.
Jest to prawda tylko gdzie zgodnosc z Winsock, gdzie sa te standardy
otwarte?!? Co bedzie w momencie, kiedy za kilka dni FTP Software
udostepni swoje najnowsze dziecko OnNet32 for Windows 95/NT Ver 2.0?
Na pytanie to nie jest w cale latwo odpowiedziec, bowiem pakiet ten
bedzie (jak na razie) jedynym komercyjnym oprogramowaniem zgodnym z
Winsock 2.0 i IPv6. Tak juz zupelnie na marginesie - Microsoft nie
odpowiada na jakiekolwiek listy z prosba o pomoc w rozwiazaniu
problemow technicznych. FTP Software odpowiedzialo i poinformowalo, ze
blad zostal zgloszony do Microsoft jeszcze w okresie beta testow.
Niedawno dowiedzialem sie z list dyskusyjnych, ze 50% rozczarowanych
uzytkownikow Windows 95 w USA zrezygnowalo z pracy z tym systemem na
rzecz poprzedniej wersji 3.1x. Nie bardzo sie z ta opinia zgadzam, ale
w przypadku IE 3.0 ja nie mialem nawet okazji do rozczarowania. No coz
- na szczescie mamy wybor - wyinstalowalem IE 3.0 ze swojego systemu i
wrocilem do Navigatora. Moj kolega na moje wielkie zdziwienie zwiazane
z calym problemem zareagowal dosc prosto - "co ty sie tak dziwisz -
taki jest Microsoft". W tym miejscu zaskoczyl mnie takze sposob
dystrybucji IE 3.0 - o ile Navigator dostepny jest na wielu powaznych
i powszechnie znanych serwerach FTP (mirrorach) w Polsce, to IE 3.0
mozemy oficjalnie skopiowac z dwu serwerow (jeden w Poznaniu, drugi w
Warszawie), delikatnie mowiac dosc malo znanych.
2. Wszystko byloby dobrze, gdyby nie to, ze w tym calym zamieszaniu
Netscape tez popelnilo - moim zdaniem - dosc powazny blad. Najnowsza
wersja Navigator-a 3.0 (wersja dla Windows 95/NT), dziala bardzo
dobrze pod warunkiem, ze nie uzywamy apletow Java i nie mamy
ustawionego kodowania dokumentow na ISO8859-2 (Latin II). W polskich
warunkach  ustawienie takie jest w zasadzie bardzo naturalne bowiem
ISO8859-2 to standard kodowania polskich liter w Internet.
Najdziwniejsze jednak jest to, ze bledu tego nie bylo w wersjach beta
(co najmniej do beta5). W wersji komercyjnej 3.0 uzytkownik Navigatora
bedzie bardzo zdziwiony, kiedy przestana mu pracowac prawie wszystkie
- dotychczas "fruwajace" aplety Java.
Jaki z tego wniosek: taki jak ja uzytkownik Windows 95 nie moze
zastosowac ani IE 3.0 ani Navigator-a 3.0. Natomiast z najnowszych
przegladarek obu firm ma do wyboru poprawnie dzialajacy Netscape
Navigator dla UNIX (sprawdzalismy wersje Solaris).
W calej prasowej goraczce zwiazanej z fanfarami nt. Microsoft brakuje
mi takze jeszcze jednego elementu. Mowi sie o tym jak to Microsoft
bardzo szybko nadrobil stracony czas i dogonil swoich konkurentow na
polu aplikacji Internet. Jest to prawda, ale mimo, iz nie ma to
zadnego znaczenia - wydaje mi sie, ze nalezy zaznaczyc jak to sie
stalo. Ostatnio podkresla sie bardzo czesto dwa rozwiazania firmowane
przez Microsoft:
* FrontPage for Windows - zaawansowany edytor stron HTML
* Technologie ActiveX.
Wszystkie zaslugi przypisuje sie oczywiscie Microsoft, choc jedyna
(zapewne istotna) zasluga tej firmy zwiazana z w/w produktami byl
spory zasob gotowki. FrontPage for Windows zostal bowiem kupiony razem
z cala firma (Vermeer). Produkt ten (w wersji 1.0) nadal rozprowadzany
jest na bazie umowy OEM z Vermeer przez FTP Software. Tak na
marginesie - przydatnosc tego produktu w polskich warunkach jest dosc
problematyczna, bowiem calkowicie ignoruje on sprawe znakow
narodowych. Wprowadzenie polskiej litery powoduje wygenerowanie kodu
HTML, a nie osmiobitowego (nawet w stronie kodowej 1250) znaku. Jezeli
ktos nie wie o czym mowie proponuje obejrzenie utworzonej strony za
pomoca dowolnego edytora tekstowego. Dostosowanie takich stron do
polskich warunkow i standardow Internet wymaga zatem dodatkowych
zabiegow.
ActiveX, ktory jest coraz glosniej promowany i wydaje sie, ze zabiera
sie do rywalizacji z Java tez nie pochodzi z Microsoft. Jest to
technologia opracowana przez firme NetManage i kupiona przez
Microsoft. W przeciwienstwie do FrontPage, ActiveX nie jest wylaczna
wlasnoscia Microsoft. Jezeli ktos nie wierzy powinien odwiedzic
http://www.netmanage.com - istnieje szansa wygrania calkiem sporych
pieniedzy, w konkursie dla programistow.
Patrzac na ta cala Microsofto-Internetowa zawieruche zaczynaja mi
imponowac firmy nie ulegajace powszechnej histerii i konsekwentnie
realizujace sprawdzone procedury testowe, aby ich nowy produkt
pozbawiony byl bledow i uchybien w maksymalnie mozliwym zakresie.
PS.
Przedstawione powyzej opinie sa moim prywatnym zdaniem i nie musza
miec zwiazku z oficjalnym stanowiskiem firmy Clico Centrum
Oprogramowania.
*-----------------------------------------------*
+ Tomasz Rys                                    +
+ Clico Hi-Tech Software Promotion Center, Ltd. +
+ Al. 3-go Maja 7, PL30-063 Krakow, Poland      +
+ Tel: +48 12 343422 ext. 146, 192              +
+ Fax: +48 12 323698                            +
+ E-mail: Tomasz.Rys_at_Clico.Krakow.PL            +
+ ftp: ftp.clico.krakow.pl, anonymous           +
+ http://www.clico.krakow.pl                    +
| Arnet Corporation   |   Frontier Technologies |
| FTP Software  | Informix  |  IXI  | NetManage |
| SunSoft | Unipalm | SPRY/Compuserve | Netscape|
|... and more                                   |
message sent on 09/06/96 at 19:08:57
---------------------------------105304032014754741741925222342--