Re: Win NT i dual Pentium

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Thu 15 Aug 1996 - 13:54:22 MET DST

przy ogolnej zbieznosci pogladow
pozwole sobie jednak dorzucic dwie uwagi:

On Wed, 14 Aug 1996 22:32:04 +0200, Andrzej Karpinski wrote:

>Wybacz, nigdy (w powaznym systemie) nie ma takiej sytuacji, ze
>procesor(y) wykonuje(-ja) jedno zadanie.

oczywiscie w KAZDYM systemie JEDNOPROCESOROWYM
procesor wykonuje w danym momencie JEDNO ZADANIE.
:-)

>Podzial czasu zalezy
>oczywiscie od aplikacji, ale generalnie cos mi sie zdaje, ze to
>jednak system bardziej odpowiada za przydzielanie zasobow. Stad np.
>walka o wielowatkowosc, ktora generalnie ulatwia, badz nawet
>umozliwia SMP, gdyz wowczas nawet majac jeden program, system
>(wlasnie - system) rozbije poszczegolne watki (skladajace sie razem
>na JEDNA aplikacje) na rozne procesory dajac wzrost wydajnosci tej
>wlasnie aplikacji.

wielowatkowosc (czyli multithreading, jesli dobrze rozumie,
bo od lat nie mam zadnych fachowych ksiazek po polsku,
niestety) nie jest warunkiem koniecznym (chodz mi o "badz
nawet umozliwia") SMP. Unixy sa generalnie multitasking
lecz nie multihreading, a niektore z nich bardzo ladnie
wykorzystuja SMP. [Unixowy fork() tworzy zawsze nowy proces]

>Poza tym mimo wszystko, gdy jeden procesor jest silniejszy niz dwa
>(sumarycznie) pracujace w SMP to de facto nie ma mozliwosci, by dane
>zadanie wykonal wolniej.

de facto - istnieje taka mozliwosc: wszystko zalezy od kosztu
przelaczania. W systemie wieloprocesorowym, mniej razy (w danej
jednostce czasu) zachodzi koniecznosc zmiany kontekstu, ktora
moze byc kosztowna nie tylko ze wzgledu na koniecznosc przechowania
rejestrow itd. ale i ze wzgledu na cache, ktory po zmianie kontekstu
zawiera dane/instrukcje z przerwanego wlasnie zadania czy watku.

Grego