Re: Linux czy FreeBSD

Autor: Jaroslaw Bazydlo (jarekb_at_pap.waw.pl)
Data: Mon 12 Aug 1996 - 16:09:28 MET DST

Tomasz Wasiak (wasiaktm_at_snack.p.lodz.pl) wrote:
: Grzegorz Szyszlo wrote:
: > > A co, FreeBSD nie ma moze swojej listy?
: > > dajesz do mailto:listserv_at_pap.waw.pl liscik z tekstem
: > > "sub freebsd-l Imie Nazwisko" i to wszystko.
: > > Na news'ach az roi sie od tematow o BSD (oczywiscie USA)

Zostalem niejako wywolany to odpisuje ;-) Ogolnie rodzina systemow *BSD
jest bardzo popularna, a wtym i FreeBSD. Srodiwisko ludzi zainsteresowanych
to przedewszystkim firmy i firemki typu ISP (Internet Service Provider) oraz
, ludzie zajmujace sie developingiem aplikacji UNIXowych oraz Ci, ktorzy
przed Linuxem trafili na FreeBSD i z niego korzystaja w domu, pracy czy
szkole. Szczerze powiedziawszy dokladnie te samo srodowisko skupia system
Linux, wiec co masz wybrac zalezy przede wszystkim od danej jednostki.
Ja osobiscie zaczalem od Linuxa w czasach dystrybucj SLS i jadra 0.99p13,
nastepnie poprzez Slackware'a gdzie okolo wersji 2.x zrobil sie niezly balagan
i dzieki namowie znajomego sprobowalem FreeBSD. Do mnie system ten przemowil
z kilku wzgledow, czasami nawet bardzo osobistych. Moge tez powiedziec cos
z punktu widzenia uzytkownikow SUNow. Jezeli ktos wczesniej pracowal na SunOS
to byc moze spodoba mu sie FreeBSD bo podobienstw przynajmniej ze strony
uzytkowania i administrowania jest sporo.

Ja sie wychowalem na Solarisie 2.x i blizszy mi powinien byc Linux,
ale szczerze powiedziawszy roznic nie jest az tak wiele
zeby mialo to jakies szczegolne znaczenie. W pracy wykorzystujemy glownie
SPARCi ale mamy tez kilka PC-UNIXow glownie pod FreeBSD i musze powiedziec,
ze jestesmy bardzo zadowoleni. Oczywiscie gdyby to byl Linux to nikt by nie
narzekal (szczegolnie nowe dystrybucje RedHat w pelni zasluguja na pochwale).

Oto argumenty dla ktorych ja bede wykorzystywal FreeBSD:

- 95% zgodnosc ze standardem BSD 4.4 Lite wiec cala dokumentacja wydana
  przez O'Raillyego odnosi sie do FreeBSD bez zastrzezen (jest tego okolo
  6 grubych tomow: Users Guide, Administrator's Guide, Programmer's, i wiele
  innych),

- elegancja przygotowania dytrybucji: ciekawy installer i system packages'ow
  (oczywiscie na RedHata pod tym wzgledem tez nie mozna narzekac).

- bardzo przyzwoicie rozwiany system wprowadzania patchy przez tkz. supfile
  serwer, ktory pozwala na wprowadzanie zmian w kilka godzin po pojawieniu sie
  poprawek do systemu,

- bardzo dobrze zorganizowany system wprowadzania zmian do zrodel: faktycznie
  tylko tkz. Core Team ma ten przywilej, (ograniczona liczba osob wprowadza
  zmiany w zrodlach wiec mniejsze jest prawdopodobienstwo ewidwntnych bledow
  ),

- dwie galezie dytrybucji stabilna (2.1.x) i eksperymentalna (w tej chwili
  2.2), tylko sprawdzony software trafia to stabilnej wersji systemu w zwiazku
  z czym poleca sie go do zastosowaniach serwerowych, (oczywiscie z czasem 2.2
  zostanie uznana za stabilna),

- libc w calosci napiany niezaleznie od stosowanego w Linuxie gnulibc, i jest
  dedykowany BSD,

- ogolnie system BSD44 zbiera duzo pochwal od takich ludzi jak chociazby
  R.Stevens, ah i jest ogolnie uwazany za nowoczesny,

- jest dosc biezpieczny, a kazdy BUG jest _glosno_ rozpowszechniany wsrod
  zainteresowanych,

- a jak stwierdzimy, ze potrzbujemy sie przesiasc na system komercyjny to
  mozemy kupic BSDI BSD/OS 2.x i korzystac z doswiadczen zdobytych w pracy
  z FreeBSD bo ten pierwszy to takze "klon" BSD44 posiadajacy komercyjny
  support (moze wkrotce i w Polsce),

- rozpowszechniany (procz czesci programow GNU) pod nieco inna licencja
  dystrybucji z Uniwersytetu Kalifornijskiego, ktora takze umozliwa
  wykorzystywanie systemu w komercji bez koniecnzosci udostepniania zrodel,

i wiele innych zalet ... ale np. znaczna czesc programow uzytkowych jest
dokladnie ta sama co w przypadku Linuxa wiec uzytkownik nie odczuje zadnej
znacznej roznicy.

> czy nie mysleliscie o zalozeniu grupy news i sprzegniecu tego z
: > mailem ?
: Hmm... dobry pomysl... ovner'em jest Jaroslaw Bazydlo
: mailto:jarekb_at_pap.waw.pl - i jego prosze o to pytac
: (z tego co wiem to czyta pl.comp.pecet, ale na wszelki
: przypadek dam forward'a :)

hmmmm szczerze powiedziawszy troche obawiam sie oporu ze strony adminow USENETu
. Poki co FreeBSD w Polsce ma mniejsza w porownaniu z Linuxem grupe fanow.
Chociaz zwazywszy ze to sie coraz bardziej zmienia byc moze za miesiac lub
dwa bedzie trzeba podjac taka decyzje. Poki co bardzo zapraszam do zapisania
na liste freebsd-l, ma ona swoja specyfike (potrafi przez dlugi czas milczec
, a kiedy jest problem do rozwiazania wszyscy ze soba wspolpracuja i jest ruch).

Pozdrawiam
J.Bazydlo

PS> Pomysl utworzenia FUG powstal dawno temu. ale poniewaz jestesmy obecnie
    troche zajeci to zrealizujemy go w terminie pozniejszym.