Re: Dziwny cache

Autor: Romuald Zylla, Lodz Tech.Univ. Poland (zylla_at_lodz1.p.lodz.pl)
Data: Fri 09 Aug 1996 - 11:52:41 MET DST

At 11:04 96-08-09 +0200, you wrote:
>: Zaraz, powoli. Jaki cache?

> L-2

>: Jesli dobrze rozumiem to:
>: 1. Jest to jakis programik-rezydencik. Jakis jakby zamiennik smartdrv'a?
>
>Ni to sa takie programiki tylko do testowania cache'u . Wszystkie
>pokazuja ze przy slabym procesorze cache jest przy dobrym nie ma .
>
>: 1a. Czy tez moze chodzi o cache L-2 na plycie glownej? Zachowujacy sie
>: roznie zaleznie od typu procesora?

> Najwyrazniej tak .

>: 2. Objawia sie gdy proc slaby a nie ujawnia sie gdy szybszy? Niezaleznie od
> [...]

O ile ja znam te programy testujace to ich testy operaja sie na czasie
wykonania pewnego programu siegajacego do roznych obszarow pamieci.
Dane, jesli pochodza z malego obszaru np 1 KB to w calosci sie mieszcza
w wewnetrznym cache - czas dostepu do nich jest krotki i wyraznie
mniejszy niz dostep do danych rozrzuconych na duzym obszarze np 500 KB
Programy testujace analizuja takie roznice w czasie dostepu.

Tak wiec (tu skrot myslowy) jesli cache level-2 jest bardzo wolny
to zastosowanie bardzo szybkiej plyty z szybka pamiecia daje w rezultacie
porownywalna szybkosc dostepu do calej pamieci i dostepu do cache 256 KB.
Programy testujace jesli stwierdza, ze roznice w czasie dostepu sa mniejsze
niz 10% to wnioskuja, ze cache nie istnieje.

Romek
PS nie mieszajmy cache dyskowego np SMARTDRV z cache RAMu
-------- PeCetologia to nauka eksperymentalna --------