Re: Winda w pajeczynie

Autor: B. Ryszard Jasicki, Serwis Komputerow Osobistych (rjasicki_at_telbank.pl)
Data: Fri 02 Aug 1996 - 03:14:04 MET DST

At 23:30 01.08.96 +0200, you wrote:

>Czy ktos z Was mial okazje porownania efektywnosci swapa na
>sieci i na malym dysku lokalnym (na przyklad stara 40 czy 80 IDE).
>Teoria mowi, ze swapa na sieci w ogole nie powinno sie
>sadzac z uwagi na to, ze generuje za duzy ruch. Ja nigdy nie
>probowalem - wprawdzie mam sieciowa instalacje WWG3.11, Worda
>i Excela, ale w kazdej koncowce jest przynajmniej stara 40-ka i
>swap na niej (staly oczywiscie). Bootproma ostatni raz na oczy
>widzialem jeszcze za czasow, kiedy milosciwie panowal nam Arcnet.
>
>Grzegorz Bodaszewski

1. Pozakladaj (jak Wodzowie pozwola) BOOT-ROMs, im szybciej tym lepiej.
Mialem juz problemy spowodowane 'okresowym' przebywaniem na lokalnym dysku
zarazonej gry. Szczesliwie byl to malo szkodliwy Yankee. Sledztwo wykazalo,
ze zarazona gra byla na dysku tylko jeden dzien (gdy siec byla nieczynna!),
ale DOS'a zarazila i poszlo lawinowo, po paru innych dyskach lokalnych tez.

2. Efektywnosc zalezy od relacji szybkosci siec/dyski. Lacznie kilkanascie
MB swapow w rownoczesnym uzyciu wystarcza by skutecznie obciazyc jeden
segment Ethernetu. Trzeba tez uwzglednic ilosc pamieci w serwerze i szybkosc
dyskow serwera - jesli serwerowi braknie pamieci by skutecznie buforowac te
swapy to mozna 'po drodze' przytkac tez i system dyskowy. Jesli ma sie
jednak dyski muzealne, o tranferze rzedu 300-400KB/s to siec moze byc
efektywniejsza. Siec typu: koncowki z ethernetem switch'owanym na fast
ethernet na pierwszym od dolu poziomie, do 30 koncowek na segment fast
ethernetowy, serwer ze spora pamiecia (kilka MB buforow na stanowisko)
wygrywa z prawie kazdym dyskiem lokalnym.

3. W 'moim' wariancie (instalacja windy przypisana uzytkownikowi, nie
stacji) swapy 'permanent' dawalyby co i rusz komunikaty 'swap file
corrupted', co raczej nie jest akceptowalne. Swapy 'temporary' sa zas
zdecydowanie wolniejsze gdy lokalne. Dla swapow sieciowych roznice
wydajnosci sa mniej odczuwalne bo buforuje serwer.

4. Przepraszam za mala ilosc konkretow (liczb) ale czynnikow zmiennych nieco
za wiele bym sie odwazyl na odleglosc.

B.R.J., tj.:
B. Ryszard Jasicki
rjasicki_at_telbank.pl