Re: Jaki jezyk (bylo: Re: PSI Kurier daje pryncypialny odpor)

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Sat 27 Jul 1996 - 19:30:17 MET DST

On Fri, 26 Jul 1996 13:55:51 +0200, Pawel PYK wrote:

>Jesli juz idziemy ta sciezka to dlaczego nie Oberon?
>To przeciez nastepny krok.
>Jest z srodowiskiem graficznym, za darmo i pod 12 systemow.
>Na PC ma bardzo male wymagania.
>
>Ale moje propozycje byly inne
>1.Turbo Pascal 5.5-7
>2.(Turbo) Prolog
>3. Lisp (no moze eventualnie Logo pod Win jakbym chcial kogo
>zbyc)
>a najlepiej 1+2 lub 1+3
>
>jak juz ma byc slicznie - graficznie
>
>4. Win + Delphi
>5. Srodowisko + kopilator Oberona
>Pawel

Czyli, reasumujac: nie ma to jak pascal.
To jezyk ZAPROJEKTOWANY jak dydaktyczny,
i z tego zadania naprawde swietnie sie wywiazuje.

Dowod: kto zaczal od pascala - w C zacznie pisac niezle
po tygodniu. Kto zaczal od C - przezyje prawdziwe meki
zanim zacznie pracowac w Pascalu.

Modula-2, swietny jezyk, ale moim zdaniem lepiej zaczac
od Pascala. Przrobic dobra ksiazke, a wtedy skok na Module
staje sie malenkim "upgrade'em myslowym".

Nie polecam ani Lisp'u ani Prologa jako jezykow "na start".
To sa swietne narzedzia, ale dla dosc szczegolnego rodzaju
zastosowan. Warto jak najbardziej znac co najmniej jeden
z nich, ale na pewno nie jako "pierwszy jezyk programowania",
ktory (jak pisalem w tekscie o Visual Basic'u) staje sie
swego rodzaju "native language" czy "madre-lingua".

Pomyslu na temat Perl'a jako jezyka do nauki programowania
nie skrytykuje wylacznie przez szacunek dla autora tego
pomyslu. (kazdemu zdarza sie gorszy dzien)

  I ostatnia uwaga: "jesli ma byc slicznie/graficznie".
Jak juz pisalem - nie mam zdania n/t czy programowania
obiektowego nalezy sie uczyc (jesli ma sie taka mozliwosc,
tzn. jest sie poczatkujacym) od razu, czy tez lepiej najpierw
nauczyc sie w miare dobrze programowac sekwencyjnie a potem
dopiero przyswajac sobie techniki obiektowe. Zdania fachowcow
sa podzielone. Jest jednak faktem, ze dokonalych ksiazek
o Pascalu czy raczej podrecznikow programowania wykorzystujacych
pascal jako jezyk dydaktyczny jest masa, zas ksiazki o programowaniu
obiektowym sa glownie dla ludzi juz programujacych.
  Obawiam sie ze trudno byloby znalezc cos odpowiedniego dla
11to latka (nawet jesli jest nad wiek rozwiniety intelektualnie)
co mogloby go wprowadzic w Delphi (wybor IMHO najlepszy).

  Logo, tez zaprojektowany jako dydaktyczny - moim zdaniem
nie spelnil pokladanych w nim nadzieji. Podobniez Prolog -
francuskie doswiadczenia (IMHO) to potwierdzaja.
Mysle ze sa po prostu zbyt abstrakcyjne. Latwosc uczenia
sie, charakterystyczna dla dzieci i mlodziezy, nie jest
niestety w stanie zastapic latwosci opanowywania struktur
abstrakcyjnych, charakterystycznej dla (MYSLACYCH) doroslych.
Szkoda, ze LOGO przez swoja fame jezyka dla dzieci, odepchnal
od siebie calkowicie fachowcow. Mial naprawde swietne
mechanizmy operowania na listach i jest cala masa zagadnien
do ktorych doskonale moglby byc wykorzystywany w celach
jak najbardziej profesjonalnych.

Wracajac do resumee: Pascal + dobra ksiazka
(np. "Algorytmy+struktury danych=programy" Wirtha)
da kazdemu baze do zostania prawdziwym programista,
ktory nie boi sie zadnej platformy sprzetowej
i zadnego jezyka programowania.

  Mala uwaga koncowa: w swoich doswiadczeniach z dydaktyka
oprogramowania stwierdzilem, ze kto w szkole nie ZROZUMIAL
(to zupelnie cos innego niz dostac dobra ocene z klasowki
na ten temat) zasady indukcji matematycznej - nigdy nie
zostanie programista. Zasada indukcji matematycznej to
pierwszy prawdziwie abstrakcyjny aksjomat jaki poznajemy
w szkole. Wszystko co przed tym, ma "bezposrednie przelozenie"
na swiat realny. Nastepny szczebel abstrakcji pojawia sie
dopiero przy pojeciu granicy (limes). Kto go nie przejdzie
moze sobie od razu dac spokoj z rach. rozniczkowym, calkowym
i wogole z cala analiza matematyczna.
ale to juz z innej bajki.

Grego