Re: Excel (Bylo Re: OS/2 preoladed vendors)

Autor: Pawel PYK (pyk_at_ccagate.ari.ch)
Data: Thu 18 Jul 1996 - 12:44:06 MET DST

wgalazka_at_zoolook.chem.uw.edu.pl (Wojciech Galazka) wrote:

>Napisz cos wiecej o tym Excelu. Mam uczyc studentow tego programu,
>czy warto? Co jest w nim zle?

Pisalem juz:
Brak mozliwosci zdefiniowania kilku osi X na tym samym wykresie
dla roznych serii, np pierwsza to pomiary co 40 minut druga to
pomiary co 30 a trzecia to pomiary z intrwalem takim jak wyszlo,
mamy wartosci i czas i wprost nie mozna umiescic tego na jednym
wykresie. Excel 2.
Nie mowie o mozliwosci podwojnego uzycia osi Y do przedstwienia
dwu roznych wielkosci fizycznych (rozne jednostki i warotsci).
To sie czasmi naprwde przydaje.

Fikusna nito interpolacja (tzw wygladzanie) w Excelu 5.0 przy
ktorej latwo o wykonaie bzdurnego wykresu.

Typy wykresow odpowiadajace typowo biurowym funcjom a nie
publikacjom (np nakierowanie na rozroznianie wykresow od siebie
za pomoca kolorow albo malo przeprzjyste znaczki na liniach).

Bardzo mi bylo brak w Excelu w mozliwosci wykresu wzgledniajcego
sredna i odchylenie stadardowe (moze jest gdzies w 5.0. Ale nie
odkrylem...)

Prymitywne funckje statystyczne.

Koszmarna dokumentacja niektorych funcji (w oryginalnej
dokumentacji) zwalaszcza staystycznych.

Czy warto uczyc? Pokazac mozna. Nauczyc sie kazdy moze sam.
To jest program stworzony na potrzeby i mozliwosci intelektualne
przcietnej amerykanskiej biurwy. Na pewno nie uczyc jako
przykladowego programu do analizy danych.

Ja niezle sie naklolem uzywjac tego wlasnie do analizy danych z
analizatora aminokwasow.

Pawel
PS: Czy istnieja pod tego genialnego MS office jakies programy do
pisania wozrow strukturalnych?
PS2: Czy w TeXu sa jakies narzedzia do wtorzenia wyktresow y(x).
Tak abym czytelnie mogl wprowadzic serie danych, a nie rysowac
wykres punkt po punkcie?