Re: Co lepsze: modem wewn. czy zewn. ?

Autor: Grzegorz Bodaszewski (warta_olsztyn_at_telbank.pl)
Data: Tue 16 Jul 1996 - 12:11:26 MET DST

lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl (Jarek Lis) wrote:

>Grzegorz Bodaszewski (warta_olsztyn_at_telbank.pl) wrote:
>: CO DO JASNEJ CHOLERY MAJA Z TYM WSPOLNEGO DWIE FAZY ???

>Maja - jak zapomnisz bolca uziemiajacego.
>Problem polega na tym ze w wielu komputerach, zasilaczach i filtrach
>typu ACAR, pomiedzy oba przewody sieciowe a mase/obudowe
>sa wlaczone dwa male kondensatory.
>Masa normalnie jest podlaczona pod bolec uziemiajacy, wspolny dla wszystkich
>gniazdek. Czyli wszystkie urzadzenia maja ten sam potencjal masy.
>Klopot zaczyna sie, jak bolca nie ma, albo jest urwany. Wtedy wspomniane
> [...]
[...]

Jarku, wiem o tym wszystkim i ciesze sie, ze wyjasniles to kolegom na
liscie. Przepraszam wszystkich, a Alexa w szczegolnosci za moj
poprzedni 'flame'. Tylko chcialbym podkreslic jedna rzecz: kluczem
do szczescia jest prawidlowe zerowanie, a problemy pojawiaja sie
przy jego braku. _Swiadome_ podlaczanie urzadzen do gniazd bez
bolcow uziemiajacych jest w najlepszym razie piramidalna glupota -
wlasnie ze wzgledow, ktore wymieniles (pomijam sytuacje, kiedy bolec
w gniazdku jest, ale nie podlaczony - to wypadek przy pracy, ktory
czasem sie niestety zdarza).
Malo tego, Novell np. zaleca uziemienie ('true ground') a nie
zerowanie. I warto jeszcze dodac, ze instalacja powinna
byc trojprzewodowa, z zerem ochronnym (ktore ustala poziomy
odniesienia dla sygnalow) oddzielonym od roboczego. Niestety,
o ile wiem, to w polska norma wymaga instalacji trojprzewodowych
dopiero od 1991 roku (elektrycy, poprawcie mnie, jezeli jest inaczej),
wiec we wczesniej budowanych domach zwykle bywa dwuprzewodowa.

Jeszcze mala anegdotka: przed remontem budynku mialem instalacje
dwuprzewodowa (z dzialajacym zerowaniem - sprawdzilem :-) ) i siec na

Arcnecie. Kilka komputerow zaczelo o pewnych porach dnia wylatywac
z sieci. Okazalo sie, ze w tym samym czasie w na placu budowy
(budowano sasiedni budynek) pracowala spawarka...

Grzegorz Bodaszewski
== warta_olsztyn_at_telbank.pl