Re: W co inwestowac?

Autor: Pawel PYK (pyk_at_ccagate.ari.ch)
Data: Tue 02 Jul 1996 - 10:48:46 MET DST

lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl (Jarek Lis) wrote:
> [...]
>: gieldowa?)...
>: Jesli wezmiemy flagowy produkt i zalozymy ze _dochod_ MS na
>: kazdym sprzedanym w95 wyniosl 130 dolarow (nie wierze... troche
>: znam prawa rzadzace rynkiem i na ogol fabryka cieszy sie z _ceny_
>: rownej 1/4 ceny ceny placoenj przez klienta, ceny a nie dochodu)
>: to znaczy ze zeby osiagnac zysk 130 Mld $, nawet przy tak
>: optymistycznych zalozeniach musieli by sprzedac w zeszlym roku
>: miliard kopii, albo cwierc miliarda office
>
>Chyba jednak nie do konca rozumiesz prawa rzadzace rynkiem...

Jak bede tlumaczyl kazdmu ze robie sobie jaja z pogrzebu to
s... dowcip. Preczytaj uwaznie co napisalem. O prawach rzadzocych
rynkiem pisalem w kontekscie udzilu zysku wytworcy w cenie
(znam powazne firmy ktore sie ciesza z zysku jako z bardzo duzego
20%, ja ze skoro Gates jest taki genialny ma zysk MS i
80%.. ale i z taka kalkulacja wyszla mi ilosc sprzedanego softu
przekraczajace liczbe kopmuterow na planecie na pewno musza to
sprzedawac na Marsa).

>Jesli firma software'owa (czyt - nie ma wielkiego majatku trwalego)
>ma wartosc rynkowa 50G$, to jej zysk wynosi max ~10% tej sumy
>(bo inaczej wartosc rynkowa bylaby mniejsza), a wartosc min.
Ergo: poniwaz ktos arbitralnie powiedzial ze maja zysk 130Mld
to mysle za ich wrotosc gieldowa takiej firmy powinna wynosic 1.3
bilona dolarow (1.3*10^12). Nie wiem czy jest na swiecie firma o
podobnej wartosci gieldowej.

zysku
>zalezy od perspektyw firmy. Perspektywy M$ ma doskonale, wiec
>zysk moze byc wzglednie maly.
Tak ale Slawek zasugerowal ze maja zysk 130Mld $ wobec czego
jesli zysk jest maly to znaczlyboby ze ta firma jest warta jescze
wiecej powiedzmy jakies 2 biliony. ale ja wole sie zadowolic
skromna kwota 1.3 biliona.

>Od zysku liczy sie z kolei przychody firmy - w firmie produkcyjnej,
>zysk w stosunku do przychodow to bedzie max ~20% - wiecej zaden
>urzad antymonopolowy nie zniesie.
poniewz z dane wskazuja ze "maja" 250% wiec zasugerowalem, ze
Gates celowo zaniza zyski zeby utrzymac niska warosc gieldowa (np
celem wykupienia reszty akcji za psie pieniadze), wiec jestem za
napuszceniem na nich urzedu antymonopolego. Chocby z powodu
osiagania

>Jarek.
Pawel