Re: W co inwestowac?

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Fri 28 Jun 1996 - 08:46:59 MET DST

On Fri, 28 Jun 1996 05:27:30 +0200 Slawek Duchnowski wrote:

>A co sprawia ze konkurencja MS jest nie zdrowa? Poza tymjest kilkanasce
>firm. jesk OS/2 jest MAC jest kilkanascie Unixow i pochodnych i co?

To MS sprawia ze konkurencja nie jest zdrowa.
Od prehistorii poczynajac.
Kiedy M$ (dzieki glupocie IBM) zdobyl wiodaca pozycje na rynku s.o.
dla IBM PC, zaczal wymuszac na swoich klientach nastepujaca umowe:
(rzecz oparla sie [ZA POZNO!!!] o urzad antymonopolowy)
jesli chcecie brac od nas MS DOS to podpisujemy umowe ze dajecie
nam taka a taka dzialke od kazdego sprzedanego komputera
(niezaleznie od tego z jakim s.o. zazyczyl go sobie klient)
wspaniale wymiotlo to z rynku konkurencyjne rozwiazania:
np CP/M-86 Digital Research czy UCSD.
Juz wtedy zaczal tez swoje sztuczki z undocumented APIs,
zmuszajac mase programistow do (ZAKAZANEGO zreszta) deasemblowania
DOSa, aby dowiedziec sie w jaki sposob M$ zrobil to czy tamto
w swojej aplikacji, podczas gdy danego mechanizmu w DOSie
zwyczajnie nie ma. Byl, ale nie w Programming Reference dla kazdego.

Tak moznaby ciagnac w nieskonczonosc.
Ale nie ma to sensu. Wcale nie uwazam ze wine ponosi
tu diaboliczny charakter Billa G.
To zwyczajne zachowania monopolisty
(choc np. Digital Research ktorego CP/M kiedys rzadzil rynkiem
takich numerow nie robil)
problem w tym, ze bez genialnej (raz jeszcze przyznaje)
polityki marketingowej i kolosalnej reklamie - wszystkie te
sztuczki nie zdaly by sie na wiele.
I nie zdala by sie na wiele nawet i reklama
gdyby rynek nie byl mlody i glupi
Zmuszasz mnie Slawku, do powtorzenia raz jeszcze tego samego argumentu:
gdyby Bill mial dzialac na rynku samochodowym - nie zbudowalby swojego
imperium. Masowy rynek samochodowy ma cos kolo 80 lat i nikomu na tym
rynku nie udaloby sie (niezlaeznie od reklamy i talentu) sprzedac
produktu EWIDENTNIE gorszego niz produkty konkurencji, za w dodatku
znacznie wieksza cene.
Masowy rynek systemo operacyjnych ma tych lat niecale 10
i efekty widac
a nawet nie tylko widac - i poczytac mozna,
na PECET'cie na przyklad
niezaleznie od tego czy ktos z NYC czy z Koziej Wolki
:->
Grego