Re: PECETY i ich polaczenie

Autor: Jacek Kijewski (c55610jk_at_cs-boglab.eti.pg.gda.pl)
Data: Wed 19 Jun 1996 - 12:17:51 MET DST

On 17 Jun 1996, Jacek Wojaczynski wrote:

> 1. Na jaka odleglosc mozna laczyc komputery za pomoca 2 kart sieciowych i
> koncentryka ?

 Hmmm... Norma mowi o 180 metrach, ale nie badzmy formalistami... Poza tym
mozna wstawic tani repeater(ponizej 100 zl), co pozwoli Ci owe 300 metrow
uzyskac.

> 2. Ile kosztuje dobry kabel ?

 Tani jak barszcz - ponizej 1zl/m.

> 3. Jakie jest potrzebne oprogramowanie do przesylania danych ? (nie
> wydaje mi sie aby bylo one dostarczane z karta sieciowa...)

 Moze Lantastic - dosyc tani. Niektorym wystarczaja WfW 3.11, a istnieja
tez freewarowe programiki, ktore realizuja podstawowe funkcje
(udostepnianie dyskow itd.). Za pieniadze mozna tez kupic D-Linka, ale
odradzam - ja bym za darmo (z doplata) nie wzial).
Do wiekszosci gier wystarcza sterowniki IPX - czasem dostarczane z karta,
a czasem trzeba pokombinowac...
> Jezeli ktos juz robil kiedys cos takiego to prosze o rady (jakie karty,
> kabel itp...)

 Jak mas forse - to 3Com Etherlink III. Jak nie - to dowolne NE2000 tanie.
Uwaga: taki np. Doom jest upierdliwy i nie pojdzie z niektorymi kartami.
Pozadane jest, aby obie byly tego samego typu.

 Uwazaj! Roznica masy zasilania nie moze przekraczac parudziesieciu
woltow. Duzo? Malo, czesto napiecie w kablu wynosi ok 40-80V bez zadnej
sensownej przyczyny. W wypadku laczenia dwoch budynkow lepiej odlaczaj
kabel, jak nie korzystasz z sieci. W czasie burzy bezwarunkowo odlacz
kabel - wylaczenie komputera moze nie pomoc. Przepiecia groza spaleniem
kart sieciowych lub czegos jeszcze...

           "Kazda dostatecznie zaawansowana technologia
            niczym szczegolnym nie rozni sie od magii"

           Jacek Kijewski, c55610jk_at_smokie.elka.pg.gda.pl