Re: Siec bez kabla

Autor: Jaroslaw Poswiata (prezes_at_ds2.pg.gda.pl)
Data: Wed 19 Jun 1996 - 02:13:04 MET DST

Witam

> Czesc
> Razem z kolego chcemy zastapic kabel null-modem czyms w rodzaju nadajnka
> bez kabla. Chodzi nam o to by nie ciagnac kabla a jedynie polaczyc sie
> droga radiowa za pomoca zlacza RS w komputerze.
Polaczenie droga radiowa jest oblozone *bardzo wysokimi* kosztami jezeli nie
posiadasz sprzetu: trzeba go po prostu zakupic...

> Odleglosc jak nas dzieli to ok 150 m bez zadnych zabudowan na tej lini
> dokladnie ja mieszkam w pierwszej klatce bloklu, a on mieszka w trzeciej
> klatce. Ciagniecie kabla jest nieoplacalne poniewaz RS tyle nie wyciagnie
> a kupowanie karty sieciowej tez nas nie urzadza - koszty.
  Taka siec na Ethernet 10Mbit to wydatek ok. 1,400 tys. zl (patrz uwagi na
koncu), co jest w porownaniu z innymi proponowanymi rozwiazaniami smieszna
sumka (porzadne diody laserowe dla takiej odleglosci /same diody/ kosztuja
kilkaset tysiecy, nie mowiac o odpowiednio czulych odbiornikach!, sprzet na CB
to kilka baniek /a transfer do 600baud/, stacje na UKF 144 jeszcze wiecej /do
2400/). Wyzsze pasma: sprzet jest praktycznie niedostepny...

> Dlatego czy ktos z szanownych czlonkow listy Pecet posiad moze schemat
> wykonania takiego urzadzenie to bylbym bardzo wdzieczny za podeslanie mi go.
  Zapomnij o budowie wlasnego radia, jesli nie masz odpowiedniej praktyki...
Kiedys probowalem robic to pod okiem *doswiadczonego elektronika* i *on*
wysiadl na uruchomieniu (o mnie juz nie wspominajac)...

> Czy istniej za pomaca takiego urzadzenie wyciagnieci 9600 bodow na
> RS w sposob radiowy. Intersesuje mnie tez schemat nadajnika i odbiornika+
> urzadznei dekodujace te sygnaly - po prostu schemat malego packet-radia z
> nadajnikiem i odbiornikiem o malym zasiegu-wtedy nie potrzebuje
> zezwolenia i o stalej czestotliwosci nadawania jakis zakres nie uzywany,
> mala moc nadanika bo to tylko 100-150 m odleglosci.
  Aby uzyskac transfer 9600 potrzebujesz w miare czystego pasma, albo duzej
mocy. Czyste pasmo to cos nieosiagalne w dzisiejszych czasach (zapytaj
dowolnego SP.... ;-), a na wieksze moce potrzebne byloby zezwolenie, i tak w
kolko.

> Za wszelkie informacje i porady lub schematy bede bardzo wdzieczny
> Z pozdrowieniemia Marek Sztukowski
> e-mail: sztukows_at_andante.ae.katowice.pl
  Co do ukladow optycznych z CD, to chyba mozna sobie podarowac: sa tam tak
male moce, ze transmisja wyszlaby na 1m, albo i mniej. Na wskazniku, przy
wystarczajaco czulym odbiorniku i w nocy mogloby isc calkiem niezle... A
sensowny uklad na podczerwien (jak wspomnialem wczesniej) to jest droga
impreza (potrzebowalem diodke laserowa wiekszej mocy do zabezpieczen i
zrezygnowalem po uslyszeniu ceny: lepiej bylo kupic normalny alarm...)
  Uklady radiowe nie zapewnia Ci nigdy wystarczajacej predkosci transmisji...
Nie przewiduje, ze bedziesz mial dostep do techniki radarowej, a tam dopiero
(chyba) daloby sie sensownie cos zrobic... Na nizszych pasmach albo duze moce
(pojedyncze waty w gore), albo szerokie pasma i mocno nadmiarowe kodowanie (co
wymaga dodatkowych ukladow: nierealizowalne...)
  Sumujac: daruj sobie mode, przejdz do konkretow. Przejdz sie po komisach
(jest tego od wszedzie pelno) i popytaj sie o karty sieciowe. Czasami trzfiaja
sie naprawde okazje (slyszalem o okazjach rzedu 100 tys...), a normalnie mozna
kupic za 400-500 tysiecy (nie daj sie nabrac na karty typu ArcNet, itp:
najlepiej standard NE2000). Kabel bedzie stanowil spory koszt (jakby trzecia
karta): nie nalezy go szukac w firmach komputerowych, tylko kupic TELEWIZYJNY
kabel 50om (taki cienki jak do video, itd): koszt ok 2-6 tys za metr (w
sklepie komputerowym 12-30/mb ?!?!?)
  Jezeli tak nisko stoisz z forsa, to zastosuj metode: null modem po skretce w
ekranie z przetwornikami prodowo-napieciowymi (istnieja specjalne uklady:
nazywa sie to "petla pradowa"). Problem moze byc z dostaniem odpowiedniego
kabla: ja kiedys kupilem 20mb fajnego przewodu do sluchawek (okragly, ok 3mm
srednicy, w srodku skrecony!), ale z tym moze byc trudno (i w sumie drogo).
Zawsze pozostaje jednak mozliwosc: zamiast "skretki ekranowanej" dwa skrecone
druty z poczty (ychmmm: chyba nikt z TP-SA nie potraktuje tego nazbyt powaznie
;-) i petla pradowa... Ile pojdzie, to ja nie mam pojecia: niestety pomoga
tylko testy...

  Jak powyzsza wiadomosc w czyms pomogla, to jest OK.

                                                        Prezes
                                        Niestety bez zadnych foot-note'ow...