Zapisa od srodka w HPFS [bylo: EIDE - wyniki testow]

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Thu 13 Jun 1996 - 02:31:57 MET DST

On Wed, 12 Jun 1996 23:50:05 +0200 you wrote:

>Moze mi sie pogorszylo, ale nie widze dlaczego zapelnianie partycji
>"od srodka" pozwala na oszczednosc na ruchu glowic. Po mojemu, zapis
>na zewnetrznych cylindrach (o wiekszej ilosci sektorow) ma same
>zalety. Nie tylko operacje odczytu/zapisu sa szybsze ale i (przy danym
>stopniu wykorzystania dysku) ilosc zapelnionych cylindrow jest
>mniejssza a wiec sredni skok glowic krotszy.

1. HPFS byl projektowany grupo przed rozpoczeciem produkcji HD ze zmienna
   iloscia sektorow na sciezce.
2. HPFS (jak kazdy nowoczesny system plikowy) "stara sie unikac"
   fragmentacji plikow - czyli z natury rzeczy musi miec algorytm
   "wypelniania dziur", a co za tym idzie - miejsce (fizyczne) zajmowane
   przez plik nie jest dane raz na zawsze - HPFS pliki przerzuca z miejsca
   na miejsce (z priorytetem idle, czyli w momentach kiedy system nie jest
   dociazony). Wydaje mi sie (moge nie pamietac szczegolow, bo artykul
   o architekturze HPFSa czytalem jeszcze w Microsoft Development Journal,
   a od iluz to juz lat M$ nie zajmuje sie OS/2?), ze HPFS stara sie
   umieszczac "na dole" (czyli wlasnie w srodku dysku) pliki najczesciej
   uzywane (na ogol beda to DLLe, SWAP itp). Umieszczajac pliki rzadziej
   uzywane po obu stronach uzyskujemy sytuacje w ktorej glowice najczesciej
   znajduja sie w poblizu srodka dysku. Kazdy skok na "koniec zapisanego
   obszaru" ma srednio 1/2 dlugosci skoku jaki by wystapil przy umieszczaniu
   plikow od dolu dysku. Moznaby powiedziec, ze to samo mozna uzyskac
   zapelniajac dysk od dolu, lecz umieszczajac czesciej uzywane pliki
   w srodku zapisanego obszaru, lecz to nie prawda, gdyz w tym przypadku
   srodek przesuwalby sie wraz ze zmiana wielkosci zapisanego obszaru,
   co powodowaloby koniecznosc czestszego przerzucania plikow. Przyjecie
   wypelniania od srodka zapewnia ze srodek zapisanego obszaru jest
   zawsze w tym samym miejscu fizycznym.

Grego